– Dersom nordmenn ikke forstår hva vi snakker om, blir det også vanskelig for dem å justere kursen, eller gjøre endringer i egen økonomi, sier Thea Olsen.

Thea Olsen i Danske Bank er den mest leste forbrukerøkonomen

– Min jobb er å oversette bankspråket og økonomifaget slik at folk flest forstår det.

Publisert

For litt over et år siden valgte journalist Thea Olsen å bytte ut TV 2 med Danske Bank, og en karriere som forbrukerøkonom.

– Det har vært en stor overgang. Samtidig følte jeg meg raskt hjemme. Både blant kolleger, men også i arbeidsoppgavene. Jeg er fortsatt ydmyk for rollen, og har mye å lære, men som en jagerflypilot en gang sa; «Man flyr best når man er litt redd». Og det stemmer ganske godt. Det har vært fint å komme ut av komfortsonen og stupe ut i noe nytt, forteller Olsen til KOM24.

Oversetter «bankspråket»

I TV 2 var hun innom TV 2 Sporten, programavdelingen og sist i markedsavdelingen. Siden april 2021 har arbeidsoppgavene handlet om å bygge finansiell trygghet, som er en del av Danske Bank sitt samfunnsansvar.

– I min rolle er jeg opptatt av å skape bevissthet rundt smart pengebruk og hjelpe forbrukere å etablere gode økonomiske vaner.

Og erfaringen som journalist kommer godt med for Olsen, som allerede har markert seg med et solid fotavtrykk i norske medier.

For ifølge Infomedias faktagrunnlag som er utarbeidet for Danske Bank, er Olsen i perioden fra november til april, forbrukerøkonomen som er mest lest i ulike medieoppslag.

Statistikk laget av Danske Bank med faktagrunnalg satt sammen av Infomedia.

– Det er tydelig at din formidlingsevne treffer, hva er hemmeligheten?

– Jeg er en del av et fantastisk lag. Dét er «hemmeligheten» bak disse tallene! Det er særdeles mange dyktige fagpersoner i Danske Bank med stor kompetanse. Min jobb er å oversette bankspråket og økonomifaget slik at folk flest forstår det. Til å hjelpe meg med dette er jeg også en del av et sterkt kommunikasjonsteam i Danske Bank som er svært støttende.

Kjedelig og komplekst

Olsen forteller at de viktigste virkemidlene for å kommunisere forbrukerøkonomi er enkelt språk kombinert med gode historier.

– Dersom nordmenn ikke forstår hva vi snakker om, blir det også vanskelig for dem å justere kursen, eller gjøre endringer i egen økonomi. For mange kan mye av det vi formidler være overveldende, kjedelig og komplekst. Og da er bruken av eksempler og historier et viktig virkemiddel for å få fram poengene.

Det kan være solskinnshistorier, eller historier hvor det har gått galt og hvilke økonomiske konsekvenser det har medført.

– Det er ikke ment for å skremme, men det er svært viktig at man er klar over hvilken økonomisk situasjon man risikerer å havne i dersom krisen først inntreffer.

Powered by Labrador CMS