Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge og kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, Trine Melgård
Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge og kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, Trine Melgård

Kommunikasjonsdirektøren i Vegvesenet ringte og nektet Elbilforeningen adgang til pressekonferanse

Fikk først ja, men så grep kommunikasjonsdirektøren inn.

Publisert

Torsdag 16. juni hadde Statens vegvesen en pressekonferanse hvor de la frem sin mening om at takstene for elbilene i bomringene bør øke til 70 prosent av full takst, og at fra 2025 bør elbiler og bensin/dieselbiler belastes likt i bomringene i de store byene.

Pressekonferansen hvor dette ble lagt frem, fikk ikke Elbilforeningen delta fysisk på.

Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge, meldte seg på pressekonferansen, og fikk godkjenning om å delta. Da hun var på vei til konferansen, ringe kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, Trine Melgård, og fortalte at de ikke fikk komme allikevel.

– Hun fortalte meg at det bare var tilgang for redaksjonell media. Jeg mener det er allmenn interesse for en interesseorganisasjon som oss å delta på slike pressekonferanser, forteller Berge til KOM24.

Berge forteller at det er av interesse for organisasjonen å delta på pressekonferanser, siden det er der media er, og understreker at de fikk følge pressekonferansen over nett.

– Dette er en møteplass for redaksjonelle journalister som er interessert i denne saken, de vil vi snakke med. Melgård sa til oss at det er prinsipielt feil at andre enn journalister deltar, og at hvis vi vil delta må vi lage et eget pressetreff.

Veldig farlig

Berge forteller de har vært på utallige pressekonferanser før og forstår at de ikke får stille spørsmål, men lurer på hvorfor staten synes det er veldig farlig at en interesseorganisasjon også er til stede.

Statens vegvesen mener takstene for elbilene i bomringene bør øke til 70 prosent av full takst.
Statens vegvesen mener takstene for elbilene i bomringene bør øke til 70 prosent av full takst.

– Det at vi kan delta på pressekonferanser fronter en åpenhetskultur, og at vi ikke får lov er dem som prøver å styre kommunikasjonsstrømmen. Dette burde staten holde seg for god til, det beste med det norske demokratiet er åpenhet og fri debatt, forteller Berge.

Hun kommenterer igjen at de er åpne om at dette er et gyllent sted for organisasjonen å møte pressen.

– Staten burde ikke være redde for at andre enn dem selv kommenterer på utredningene de kommer med. Kommunikasjonsdirektøren gjør det offentlige rommet mindre offentlig med slike avgjørelser.

Inviterte til debatt

Elbilforeningen utfordret Statens vegvesen til debatt hos Dagsnytt 18, noe ifølge Dagsnytt 18s opplysninger til Elbilforeningen Statens vegvesen først var åpne for, men deretter avslo.

– Vi fikk vite fra Dagsnytt 18 at Statens vegvesen ikke ønsket å diskutere dette utredningen og anbefalingen sin med interesseorganisasjoner, siden saken nå er opp til Samferdselsdepartementet. Vi mener at når offentlige etater kommer med utredninger og anbefalinger som dette, må de være forberedt til å stille til debatt. Hva har de en kommunikasjonsavdeling for, hvis de ikke er åpne for å kommunisere hva de driver med?

Berge forteller at de allikevel har fått stemmen sin hørt, men håper ting forandrer seg videre.

Statens vegvesen mener at fra 2025 bør elbiler og bensin/dieselbiler belastes likt i bomringene i de store byene.
Statens vegvesen mener at fra 2025 bør elbiler og bensin/dieselbiler belastes likt i bomringene i de store byene.

– Dette begrenser den offentlige debatten, og hva er de egentlig redde for?

Beklager

Trine Melgård, kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen skriver i en e-post til KOM24, sendt av pressevakten deres, at hun beklager hvis Elbilforeningen opplever at Statens vegvesen ønsker å begrense muligheten deres for kommentere forslaget deres til nye elbil-fordeler.

– Det var ikke hensikten. Vi stiller gjerne til debatt og i det offentlige ordskiftet. Åpenhet, ytringer og debatt er kjernen i vårt demokrati, og gjenspeiler både mine personlige og vegvesenets verdier, skriver pressevakten i e-posten fra Melgård.

Hun skriver videre via sin pressevakt at Statens vegvesen er mest opptatt av å legge til rette for journalistenes arbeidsforhold på pressekonferanser, også i dette tilfellet.

– Vi har hatt omfattende dialog underveis med Elbilforeningen i arbeidet med oppdraget om elbilfordeler, og de fikk tilbud om eget møte med oss etter pressekonferansen.

Melgårds pressevakt skriver og at de ikke hadde mulighet til å stille i debatt på Dagsnytt 18, men at de foreslo for NRK at henvendelsen kunne gå videre til Samferdselsdepartementet. Dette forteller Melgård er fordi anbefalingene deres er opp til politikerne å beslutte.

Powered by Labrador CMS