– Mens mange er opptatt av det som er kult, vinner priser og er «sexy», kan vi ta oss av hverdagskommunikasjonen også, sier Heidi Marie Sperre.

Heidi Marie Sperre var sosionom – Så oppdaget hun kraften i kommunikasjon

Heidi Marie Sperre var en av landets første bloggere. Nå lever hun av å gi gode råd til andre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en årrekke jobbet Heidi Marie Sperre fra Bergen som sosionom, et yrke hun virkelig stortrivdes i. Som vanlig er etter mange år i en jobb ville hun videreutdanne seg og tok en mastergrad. Denne gangen i sosiologi.

Da ble den indre kommunikasjonsrådgiveren i henne vekket og hun ble en av landets første bloggere.

For da hun jobbet i barnevernstjenesten var hun i kontakt med mange mennesker i krise. Flere av dem valgte å dele sine livskriser på internett. I denne perioden ble Facebook lansert og bloggsfæren i sin spede begynnelse.

Sperre sier hun syntes det var veldig interessant relasjonelt og menneskelig sett.

Holdt SoMe-kurs

Masteroppgaven ble naturlig nok også om kommunikasjon, men da med fokus på digital kommunikasjon og sosiale medier.

Som en del av feltarbeidet til masteroppgaven ble hun også en av landets første bloggere.

Hun ble blant annet kåret til vinner i kategorien Interiør og hverdag på Glansdagen, som ble beskrevet som interiørbloggernes egen festdag.

Etter hvert fikk Sperre henvendelser fra kommersielle aktører om å holde kurs om digital kommunikasjon og sosiale medier.

– Det var få som kunne noe om dette på den tiden, forteller hun.

Derfor tok hun sjansen og i 2010 startet hun sitt eget byrå.

I 2014 ble hun hentet inn som digital director i et reklamebyrå i Bergen og fikk erfaringen med reklame, merkevarebygging og kommersiell virksomhet.

Da var det mange brikker som falt på plass for henne.

– Jeg innså verdien min mer da. Jeg forsto at det jeg kunne var noe som det var veldig etterspørsel etter. Og så tror jeg at det har vært en fordel at jeg ikke en klassisk markedsfører fra BI, at jeg var sosiolog og hadde et annet perspektiv, sier hun.

Etter et års tid i reklamebyrået gikk hun tilbake til sitt eget byrå, FLY.

Det lille byrået består ikke bare av henne, men hun har fem-seks faste ressurser i teamet sitt.

– Vi er et kjerneteam på fem og vi knytter til oss de ressursene vi trenger utenom, forteller hun.

Sperre liker å være liten og fleksibel.

– Vi har klart oss med veldig fint som lite byrå med frilansere som kobles på ved behov. Vi har gode kontakter og nettverk på de områdene vi trenger det. Får vi en stor kampanje kan jeg ta kontakt med andre som jeg kjenner, sier hun.

I 2020 omsatte hun for nesten seks millioner kroner og hun har store kunder som Meny, Møllerens, STS gruppen og Isbjørn-is.

Jobber ikke med oppsøkende salg

– Vi er så nær kundene våre at vi får et veldig eierskap til hver merkevare vi jobber med. Vi har få, men gode kunder som ofte føler vi er inhouse, vi har en fot innenfor og en utenfor. Vi blir ofte mye mer integrert i kunden sine egne ressurser, sier hun.

Hun sier at de har lange forhold til kundene sine og en vanlig måte å miste kunder på er at de vil bygge opp den samme kompetansen selv, inhouse.

Det mest spesielle er gjerne at Sperre ikke har noen rekrutteringsstrategi for å sikre seg nye kunder.

– Jeg jobber ikke med oppsøkende salg i det hele, sier hun.

– Er ikke det en stor risiko?

– Dette er det tolvte året jeg driver FLY og det er en strategi som fungerer fint for oss. Jeg er veldig fornøyd med at de som tar kontakt er potensielle kunder som vil jobbe med oss, sier hun.

For når de mister en kunde kommer naturligvis tanken på hvordan skal de gå videre nå.

– Men så ordner det seg. Det har en tendens til at når det går en ut døren, så kommer det en ny inn. Noen kaller det flaks, men jeg håper og tror det handler om godt rykte og gode resultater og at de kommer til oss for de har fått oss anbefalt, sier hun.

Hverdager er et stikkord i måten Sperre og teamet jobber.

Hun mener at andre byrå jobber veldig kampanjebasert og spesifikt etter en vareliste, mer enn det de selv gjør.

– Mens mange er opptatt av det som er kult, vinner priser og er «sexy», kan vi ta oss av hverdagskommunikasjonen også. Vi lager ikke bare superkule kampanjer, men også tirsdagsinnleggene om detaljer i virksomheten som også bygger merkevaren, forteller hun.

Hun mener man må og ha en grunnmur av kommunikasjon som er kontinuerlig og stabil og ikke nødvendigvis superspennende.

– Men det er like viktig. Den top of mind effekten merkevarer bør ha i dag er så viktig, sier hun.

Social Media Days

I høst ble en jobb som Sperre og Fly AS gjorde nominert til prisen for årets strategi på Social Media Days for en jobb de har gjort for Visit Osterøy.

– Det var veldig, veldig kjekt. Det var en utrolig fin anerkjennelse, sier hun.

Osterøy er en øy rett utenfor Bergen og er en øy med masse aktører som holder på med sine prosjekter, men som har hatt problem med å få det kommunisert ut. Nå har reiselivslaget gått sammen og har søkt midler og fått en liten pott der de jobber med å kommunisere fra felles plattformer.

– Vi har vært involvert og laget overordnet strategi for prosjektet. Vi har også laget en del av innholdet til sosiale kanaler, tatt bilder og holdt kurs og workshoper for å få de til å forstå viktighet av kontinuerlig og god kommunikasjon og samarbeid. Det er et prosjekt med fokus på synergieffekten blant aktørene på øyet, forteller hun

Fly AS har vært inne i to år og håpet er nå å utvide dette konseptet til næringslivet også. Men prosjekter som dette fører til mye jobbing og Sperre innrømmer at det generelt sett har vært mye jobbing de siste årene.

– Det har nok blitt litt for mye jobbing i mange år. Jeg prøver å bli flink til å ta fri i helgene. men det er vanskelig å ta helt fri når vi er få og kundene er avhengig av oss. Vi vil være tilgjengelige. At vi fikser det meste og stiller opp er en del av identiteten til FLY, sier hun og legger til at hun stadig jobber med å finne en balanse.

Powered by Labrador CMS