– Dette er en bok om forskningsbasert intervjumetodikk. Og den passer for alle som stiller spørsmål i jobben sin og som ønsker seg en bedre intervjuteknikk, sier Svein Tore Bergestuen.

Intervjumetodikken fra Bergestuens bok skal implementeres i byrået

– Metodikken vil definitivt gi oss en styrke i kommunikasjonsfaget fordi informasjonen som rådene våre bygger på, rett og slett blir bedre, sier Svein Tore Bergestuen om boken han har bidratt til å skrive.

Publisert

I mer enn tre år har Svein Tore Bergestuen, Asbjørn Rachlew og Geir-Egil Løken jobbet sammen med å skrive boken «Den profesjonelle samtalen». Boken ble utgitt i 2020 og denne måneden lanseres boken internasjonalt. I den forbindelse reiser trioen til London for lanseringen.

– Dette er en bok om forskningsbasert intervjumetodikk. Og den passer for alle som stiller spørsmål i jobben sin og som ønsker seg en bedre intervjuteknikk, sier Bergestuen til KOM24.

Han har tidligere jobbet som journalist og programleder, han er forfatter av både skjønnlitteratur, sakprosa og faglitteratur, og er til daglig partner i kommunikasjonsbyrået Sannum & Bergestuen.

– Boken er skrevet såpass bredt at vi mener den passer til alle som stiller spørsmål, og det betyr selvfølgelig også for kommunikasjonsbransjen og mitt eget byrå.

For ti år siden møtte han medforfatter og politioverbetjent Asbjørn Rachlew, da de begge holdt hvert sitt foredrag for Landinfo, som er Utlendingsforvaltningens enhet for landinformasjon.

– En helt sentral del i deres arbeid er intervjusituasjoner, og de ønsker innsikt både fra politiet, men også noen innenfor journalistfaget. Det var slik vi møttes, og siden har vi holdt kontakten.

Skrevet for et bredt publikum

Noe av æren for at det i det hele tatt ble en internasjonal fagbok, skal oljefondssjefen Nicolai Tangen ha.

«Den profesjonelle samtalen» lanseres internasjonalt i mai under tittelen «A guide to the professional interview».

– Da Tangen jobbet i AKO Capital leste han om moderne forskningsbasert avhørsteknikk i forbindelse med 22. juli. Og i samtale med Geir-Egil Løken forsto han at denne måten å gjennomføre intervjuer på, måtte være relevant for hans finansanalytikere, som intervjuet toppsjefer daglig.

Løken er politioverbetjent ved seksjon for organisert kriminalitet ved KRIPOS, og har siden undervist både AKO Capital og ansatte i Oljefondet i denne metoden.

– Dette er en metodikk som ikke er skrevet om på denne måten før, og den er skrevet med utgangspunkt i moderne avhørsteknikk. Men vi har skrevet boken for et enda «bredere» publikum, slik at den like gjerne kan passe til en lege, journalist, kommunikasjonsrådgiver eller en psykolog.

Intervjumetodikken passer til alle som ønsker å bli bedre til å stille spørsmål, gjennomføre profesjonelle samtaler slik at informasjonen blir mer nøyaktig, mer relevant og mer pålitelig.

– Dette er også en metodikk som implementeres i Sannum & Bergestuen. Og den kommer til å styrke oss i innsiktsarbeidet vårt.

– Vil definitivt gi oss en styrke

Bergestuen forteller at i kommunikasjonsstrategi-arbeidet er man helt avhengig av å innhente pålitelig informasjon om kunden.

– Første fase handler mye om å snakke med og intervjue kunden vi skal jobbe med for å ha nok innsikt til å gjennomføre arbeidet vårt. Og da trenger vi en metodikk som systematisk hjelper oss å samle inn den informasjonen vi behøver. Metodikken vil definitivt gi oss en styrke i kommunikasjonsfaget fordi informasjonen som rådene våre bygger på, rett og slett blir bedre.

Basert på internasjonal forskning beskriver boken vitenskapelig kunnskap som benyttes i politiets samtale- og intervjumetodikk, og den beskriver en praktisk og systematisk innføring med de verktøyene man trenger for å stille de gode, men også riktige spørsmålene.

– Noe av det viktigste er det som skjer før selve intervjuet, nemlig planleggingen og kontakt-etableringsfasen. Særlig når man skal bli kjent med virksomheten og menneskene som jobber der må det være tydelig hva intervjuet skal brukes til. Planlegger man godt, og etablerer profesjonell tillit, vil dette stimulerer til god kommunikasjon og dermed: pålitelig informasjon. Derfor er en slik systematisk metodikk helt avgjørende for å sikre innsikt i det videre kommunikasjonsarbeidet.

Powered by Labrador CMS