Ruter har gått en annen vei en logobytte for pride i år.

Frykter #pinkwashing og kritiserer store selskaper – Hva mer kan de gjøre enn å bytte logo?

#pinkwashing har øket oppmerksomheten rundt regnbuelogoer under pride-måneden. Journalist Susanne Bjerga Todnem mener logobytte burde knyttes til konkret handling.

Publisert

#pinkwashing er et fenomen som har fått oppmerksomhet i det siste. Pinkwashing handler om når store selskaper bruker LHBT+ som PR, for eksempel ved logobytte, men ikke gjør noe mer for saken resten av året.

Journalist Susanne Bjerga Todnem valgte for en uke siden å poste et innlegg på Linkedin hvor hun kritiserer dette.

Todnem forteller KOM24 at hun mener man kan gjøre mer når man seg skifter profilbildet.

– Solidaritet og støtte er alltid positivt, men bedriftene bør spørre seg om hva mer de kan gjøre enn å kun bytte logo. Bedriften burde, samtidig som de bytter logo, fortelle verden hvilke konkrete tiltak de gjør for å fremme inkludering og mangfold. Ellers kan det oppfattes som et billig markedsføringsstunt.

Endrer logo

DNB har også i år valgt å bytte logo.

DNB har i år igjen valgt å bytte logoen sin til regnbuelogo. De mener det at folk er forskjellige, gjør DNB bedre.

– Vi står opp for det vi mener er riktig og vil være med på å skape mer mangfold, likeverdig og inkluderende samfunn. Vi vil ha et arbeidsliv der alle har rett til å være den man er og elske den man vil, dette vil vi vise blant annet gjennom å endre logoen i pride-måneden, sier ansvarlig for i mangfold i DNB, Wenche Fredriksen.

Hun forteller KOM24 at de resten av året jobber med kjønns og seksualitetsmangfold, blant annet med et veletablert LHBT+-nettverk i organisasjonen som er aktive gjennom hele året, og deltar i Oslo Pride-paraden.

Fredriksen mener Pinkwashing er noe de skal ta på alvor, og at dette forplikter å heise regnbueflattet og farge logoen i regnbuefarger.

– Det forplikter til aktivitet året rundt og ikke bare under pride-måneden. Vi må faktisk gjøre oss fortjent til det – hver eneste dag. Vi har også innført kjønnsnøytrale doer på våre hovedkontorer, som en del av arbeidet resten av året.

Gjør oss bevisst

Susanne Bjerga Todnem mener logobytte burde knyttes til en handling.

Susanne Bjerga Todnem mener at det er bra at begrepet regnbuevasking har oppstått.

– Alle begrepene som kommer frem gjør oss mer bevisste. Mange mener vi har blitt hysteriske på alt, men jeg mener at vi historisk har vært for lite hysteriske. Det er en selvfølge at alle er velkomne på arbeidsplassen, så hva annet gjør dere?

Ikke skiftet logo

I år har ikke Ruter valgt å bytte logo, men heller innføre en funksjon hvor det regner regnbuer når man rister telefonen da den er inne i Ruter-appen.

– Å bytte logo kan innimellom virke som en tom gest, vi ville heller mene det, forteller Øystein Skjeggedal Fjæra, seniorrådgiver og pridegeneral i Ruter.

På Ruter-appen regner det regnbuer hvis man rister på telefonen.

Fjæra forteller at det å ikke bytte logoen ikke var et tungt, strategisk svar, men vil heller vise støtte på andre måter.

– ­Vi har laget en ny funksjon med appen, og skal også gå i Oslo pride-paraden i år. Her skal vi har vår egen seksjon med rosa busser, faner og flagg. Dette er for å vise at i kollektivtrafikken er alle alltid velkomne uansett.

Fjæra forteller at de resten av året er oppmerksomme på inkluderings-arbeid.

– Vi jobber for inkludering internt og ser på dette som noe mer enn bare pride. Vi har blant annet jobbet med inkludering av de som sitter i rullestol, og oppfordrer til likestilling og inkludering på arbeidsplassen.

Powered by Labrador CMS