Fv: Toastmaster Nils Apeland, salgsansvarlig Vedis Gjestemoen, innholdsprodusent Sindre Brække, kundeansvarlig Sarah Emilie Mørch.
Fv: Toastmaster Nils Apeland, salgsansvarlig Vedis Gjestemoen, innholdsprodusent Sindre Brække, kundeansvarlig Sarah Emilie Mørch.

Etter en tøff pandemi gikk Talerlisten i pluss i 2021

– Vi feiret med champagne.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg føler at vi har vært nede i en lang, trang og mørk tunnel og endelig er oppe i lyset.

Det sier Nils Apeland i Talerlisten til KOM24.

Feiret med champagne

Tallene for 2021 er nå klare og de viser at Talerlisten fikk et bra år, til tross for pandemien. Selskapet økte omsetningen med 8,3 millioner kroner til 18,5 millioner kroner. Etter å ha tapt penger i 2020 endte årsresultatet på 773 000 kroner i fjor

– Vi feiret med champagne på generalforsamlingen, sier han og ler.

Han sier at 2021 var et veldig ujevnt år med mye usikkerhet.

– Vi hadde underskudd de fleste månedene på grunn av all usikkerheten som var, men så klarte vi å lande det med bra omsetning og resultat. Det er vi veldig glade for, sier han.

Apeland sier at alle ansatte fikk bonuser og aksjonærene et utbytte på 550 000 kroner.

– Det er en form for etterbetaling mener han, etter et magert 2020.

2022 et knallår

Apeland mener at deler av suksessen skyldes godt teamarbeid internt i Talerlisten samt en god dose kreativitet. Blant annet måtte de bruke kreativitet når det gjelder digitale tilbud som kurs og andre tilbud som måtte tilbys digitalt.

– Som egentlig ikke var noe kundene ville ha, men takket være gode foredragsholdere og kreativitet ble noe av, sier han.

Det er nærmere 700 foredragsholdere på Talerlisten og Apeland sier at han og kollegene har lagt mye vekt på å holde denne flokken samlet og i aktivitet.

– Vi har knyttet dem til oss i et slags fellesskap. Vi forsøker å bygge en klubbfølelse, med fester og fagkvelder, kurs og kunnskapsdeling. Under pandemien kunne alle for eksempel delta på digitale Fagfredager med nyttige og inspirerende foredrag og diskusjoner, sier han.

2022 har så langt vært et knallår, særlig etter at landet åpnet opp igjen i midten av februar.

– Det har vært som å åpne tivoli i Nord-Korea. Kundene står i kø, sier han.

Apeland melder at de allerede har passert omsetningen og salget som de hadde i 2021 og han regner med en vekst på 30–40 prosent i år.

– Hvor deilig er det?

– Det gjør at jeg sover godt om natten igjen, det har vært en utfordring, sier han og legger ikke skjul på hvor mye bedre det er å kunne gå på jobben med et smil og være mer avslappet og ikke hele tiden tenke på hvordan neste måneden blir.

– Om du vet neste måned blir bra, kan du rigge deg etter det. Om ikke du vet det må du gjette deg til det og du må ta noen sjanser. Og det ser ut til å ha gått bra.

– Ikke et krav, en forventning

En konsekvens av at pågangen er stor hos Talerlisten er og at prisene går oppover. Det koster nå fort 40 – 50 tusen å leie en god foredragsholder. Problemet med den store pågangen nå er at det blir fort vanskelig å få tak i dem man vil ha til sitt arrangement. Ting har tendens til å pakke seg på de samme datoene.

– Vi har en kunde som skulle ha sommerfest 20. august. Men de fikk ikke tak i dem de ville ha, så de utsatte det hele til neste sommer, sier han.

Særlig slutten av september samt midten og slutten av oktober er tidspunkt det fort blir fullt.

– Det gjør at vår jobb tar lengre tid og vi må bruke mer tid på å avdekke hva kundene vil ha, sier han.

En annen trend de har merket seg er at kravet til å være en ekstern foredragsholder har økt og man forventer i større grad en wow-opplevelse.

– Vi ser at kundene, når de tar kontakt, forventer at en ekstern foredragsholder skal tilføre noe ekstra. Det skal være spennende å høre på fra start, god historiefortelling, moderne bildebruk og gjerne noe overraskende. Derfor hjelper vi foredragsholderne å bli mer fengende på scenen, kort og godt. Det har gått fra forelesning til forestilling. Publikum vil bli berørt følelsesmessig. Det er ikke krav, men en forventning, slutter han.

Powered by Labrador CMS