Reklamen står utstilt i Karl Johan.
Reklamen står utstilt i Karl Johan.

Reagerer på 24 fitness-reklame: «Tired of being fat and ugly? Just be ugly!»

– Felles for denne typen markedsføring er at det er et usunt kroppsfokus, som fremmer urealistiske idealer fremfor å fokusere på at kropper er flott i alle farger og fasonger, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør.

Publisert

Flere har reagert på reklameplakaten til treningssenteret 24 fitness i det siste, skriver TV2.

Det var Nettavisen som omtalte saken først.

Blant annet «KEIINO»-vokalist Alexandra Rotan reagerte sterkt på plakaten plassert i Karl Johan, og kritiserte den på sin egen Instagram-konto hvor hun skrev at 24 fitness burde skamme seg, og ba følgerne sine om å klage det inn til Forbrukertilsynet.

Medeier i 24Fitness, Tommi Thorvildsen, sier til TV2 at Rotan får mene det hun vil om plakaten, og at Norge er et fritt land.

Hun forteller TV2 at hvis Rotan vil bruke tiden sin på dem, bestemmer hun det selv, men at man må se humoren i plakaten.

Thorvildsen forteller at plakaten tidligere har blitt stjålet, teipet over og trakassert, men at budskapet til 24 fitness er at man hos dem kan komme i form, og at alle velkomne.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener i likhet med Rotan at reklameplakaten kan være problematisk.

– Om det er denne plakaten eller et bilde av en såkalt «perfekt kropp» som er måten man velger å markedsføre et billig abonnement på, spiller egentlig ikke en så stor rolle. Felles for denne typen markedsføring er at det er et usunt kroppsfokus, som fremmer urealistiske idealer fremfor å fokusere på at kropper er flott i alle farger og fasonger, sier Sundfør til TV 2.

Avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet Bente Øverli sier at de ikke har registrert noen henvendelse på reklameplakaten etter det hun har funnet i systemene deres.

– All markedsføring skal være i henhold til god markedsføringsskikk. Det vil si at markedsføringen må utformes på en slik måte at det ikke krenker alminnelige etikk- og moraloppfatninger, eller på annen måte tar i bruk støtende virkemidler. Det er likevel en terskel før man kan si at en reklame er i strid med god markedsføringsskikk. Det er ikke tilstrekkelig at reklamen anses som uheldig, smakløs eller lignende, forklarer Øverli, til TV 2.

Powered by Labrador CMS