Ove Sjøstrøm og fotograf Bjørn Lindgren reiste landet rundt for Discovery og laget reportasjer til OL-sendingene. Til vanlig er han fagansvarlig i Apriil Innhold.

Ove Sjøstrøm er fagansvarlig i et innholdsbyrå og dekker OL for Discovery

Hopper mellom å jobbe redaksjonelt og kommersielt. Sier det er viktig å være åpen på hvilken hatt man har på.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er jævla gøy. Det er puls og en utrolig nerve ved å gå live, uansett om du er forberedt eller ikke, så gir det puls. Det er det jeg søker. Det var og det jeg opplevde da jeg jobbet som utenriksjournalist og det der slipper aldri tak i meg og er en hobby jeg har. Og så skjerper det deg ganske bra.

Det sier Ove Sjøstrøm til KOM24.

Til vanlig jobber han som fagansvarlig Innhold i Apriil Innhold, men innimellom tar han seg fri for å jobbe med andre oppgaver. Som å dekke OL.

Får kick av å gå live

Det har han nå gjort siden 2018, da han var til stede under lekene. Han dekket sommer-OL fra Norge og senest var han i aksjon under vinter-OL i Beijing der han reiste landet rundt for å møte folk og gå live på Discoverys sendinger.

Han sier at det er kicket med å gå live som gjør jobben gøy.

– De som ser på TV ser ikke alt som skjer bak kamera og går galt. De ser ikke ledningen som plutselig manglet eller batteriet som plutselig røk. Av og til er jeg helt utkjørt før jeg kommer på luften, sier han og forteller at det han trener på er at uansett hvor hektisk det er bak kamera, så skal det se ut som om han har sovet åtte timer og har spist god frokost og forberedt seg godt når han går live.

– Det folk ikke ser er at du kommer ti minutter før du skal gå live og er veldig stresset, men likevel klarer du å finne roen og kommunisere, sier han.

Høydepunktet hans under årets OL var da Sebastian Foss Solevåg tok bronse i slalåm, noe man ikke hadde regnet med på forhånd. Da var det om å gjøre å komme seg til Ålesund.

Ove Sjøstrøm sier det er viktig å spille med åpne kort når man hopper mellom å jobbe kommersielt og redaksjonelt..

Problemet var at da de kom fram dit fikk de ikke tak i noen i familien, men via kontakter fant de ut hvor mor til Solevåg jobbet. Så Sjøstrøm kjøpte noen blomster og reiste på jobben hennes og fikk henne med på et innslag.

– Så kjørte vi videre til Stranda der Spjelkavik hadde trening. Da rakk vi akkurat fergen og fikk gått på luften når vi skulle, forteller han.

OL er og bomturer for en omreisende journalist og han hadde og to bomturer til Kilde-hytta i Valdres. Ene gangen ble rennet avlyst og andre gangen kom Kilde «bare» på en 5. plass.

Sjøstrøm sier han er glad han har en arbeidsgiver som lar han ta fri for å dekke OL eller jobbe med konferanser via Speaklab.

– Spill med åpne kort

– Jeg har en veldig fin arbeidsgiver som lar, ikke bare meg, men enkelte andre også, ta med tidligere arbeidsgivere inn i Apriil. Vi har forfattere og musikere her. Det tror jeg er veldig lurt og er en bra trend for å få folk til å trives og blomstrer der de er. For om du låser de i en bestemt rolle kan det være de finner ut at de skal gjøre noe annet, sier han.

Sjøstrøm har i en årrekke jobbet som journalist, lengst var han i TV 2, der han jobbet som utenriksjournalist og han har vært i Bergens Tidende. Han sier han ikke klarer helt å gi slipp på journalisten i seg, selv om han nå har tatt steget helt over og jobber med innholdsproduksjon i et byrå.

– Hemmeligheten med å gjøre sånne ting, som kan se rart ut på overflaten, er å bare spille med helt åpne kort, sier han.

Han mener at historiefortelling, enten du jobber kommersielt eller du jobber redaksjonelt, er mye det samme, med den viktige forskjellen at når du jobber redaksjonelt har du et viktig samfunnsoppdrag.

Fikk døpe kalv i Johaug-fjøset

– Og vi skal være litt obs på å ikke forkludre det for mye. Men når jeg jobber sport så føler jeg ikke at det å gå i fjøset til moren til Therese Johaug og døpe en kalv akkurat er gravejournalistikk, sier han.

– Så du ser ikke noe problem å hoppe fram og tilbake mellom journalistikken som du gjør?

– Jo, selvfølgelig er det problematisk det er derfor du må tenke gjennom det. Du kan ikke bare si at dette er uproblematisk, da viser du at du ikke har tenkt gjennom det du driver med. Å være redaksjonelt uavhengig er en veldig viktig samfunnskritisk oppgave. Å drive innholdsmarkedsføring eller oppdragsskriving er noe helt annet. Det må du vite når du begynner å bevege deg i dette landskapet, sier han.

– Poenget er at du må bare være bevist. Du kommer oppi problem om du er bevisstløs, sier han.

Men han mener at han til nå ikke har kommet i noen form for konflikt når han har svitsjet roller.

– Men det kan selvfølgelig skje, innrømmer han.

– Man må være åpen og klar på hvem man representerer og hvilke hatt man har på. Av og til er det greit å bytte roller og av og til er det ikke greit, sier han.

Powered by Labrador CMS