Internasjonale gjester og digital mingling skal være med og gjøre Kommunikasjonsdagene til en suksess, forteller leder Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen.

Samler 600 til digital konferanse for kommunikasjonsfolk

Internasjonale gjester og digital mingling skal være med og gjøre Kommunikasjonsdagene til en suksess.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– I år har vi mange spennende temaer, med spesielt hovedvekt på tre. Desinformasjon og falske nyheter skal vi dykke grundig inn i, både internasjonalt og i Norge. Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre? Valgåret og hvordan vil sosiale medier prege valgåret og måling av effekten av kommunikasjonsarbeid. Vi skal også lære mer om risikokommunikasjon. Hva skjer om vannet forsvinner, hvordan kommuniserer risiko før en krise, sier Therese Manus, som er daglig leder i Kommunikasjonsforeningen som arrangerer konferansen og er programleder underveis.

Konferansen har vært arrangert i over 20 år og samler normalt sett mellom 500 og 600 kommunikasjonsfolk. I år må konferansen være digital, men oppslutningen er like god som ellers.

– I år er det nær 600 deltakere som skal være med. Vi skal gi alle masse spennende faglig påfyll og inspirasjon til jobben de gjør, sier hun.

Digital mingling

Årets arrangement går over tre formiddager, i stedet for en hel dag.

På en vanlig, fysisk konferanse, er det sosiale minst like viktig som det faglige for deltakerne. Det prøver Kommunikasjonsforeningen å gjøre noe mer i år og, selv om alt er digitalt. Derfor prøver de å legge til rette for mingling mellom deltakerne på en digital måte ved å opprette mindre grupperom så folk får sjansen til å møtes.

– Nettverksbyggingen som er så viktig for deltakerne er ikke der, det er en helt annen ramme der man sitter alene og ser på det, i stedet for å sitte i en sal og få fellesskapsfølelsen. Men vi vet at det er mange fra samme virksomhet som meldt seg på, så vi håper de har planlagt noe egen sosial minglig i forbindelse med seminarene, sier hun.

Selv ser Manus frem til særlig to poster på programmet under årets konferanse.

Internasjonale gjester

– Det er fryktelig vanskelig å velge, men det er spennende med risikokommunikasjon rundt vannleveransene i Oslo. Men og finske Vilma Luoma-aho som presenterer ny forskning på digitale borgere og at man må kommunisere annerledes for å nå dem og lykkes med det. Hun er en dyktig og morsom foredragsholder, sier hun.

Og det er flere internasjonale innslag på programmet i år. Manus sier at koronakrisen har gjort det enklere å få inn internasjonale foredragsholdere.

– Ja, for nå må det ikke klaffe med et hektisk liv og få dem til å reise hit. Derfor har vi en internasjonal gjest hver dag, forteller hun.

Konferansen begynner tirsdag 27. april og varer til torsdag 29. april.

Powered by Labrador CMS