Ellen Bergene-Engen, leder avdeling Oslo i Markedssjefene, svarer i påskepraten.

#Påskepraten

Ellen skal gjøre noe litt annet denne påsken: – Love it!

Vanligvis drar hun på fjellet, men i år blir det storbyferie.

Publisert

KOM24 har stilt noen få spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.

I dag er det Ellen Bergene-Engen, leder avdeling Oslo i Markedssjefene, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken? 

– Tradisjonen tro pleier vi å være til fjells, men i år byttes fjell og ski ut med våren i Paris. En lang, mørk og kald vinter skal nå endelig parkeres. Hei vårlige temperaturer, fortauskafeer og kirsebærblomstring i lysets by – love it! 

– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken? 

– Jeg elsker serier! Men kun de som scorer høyt på IMDB. Jeg har akkurat avsluttet One Day. Helt ærlig, noe av det fineste jeg har sett på lenge. Og, hvor bra var ikke 90-tallet? 100 % memory lane når du hører musikken. Jeg håper også på noen gode britiske krim-opplevelser, helst i samme liga som Happy Valley. 

– Også er jeg heller ikke fremmed for en god podkast. Sniker derfor inn litt selvskryt av vår egen Markedslønsj. En finfin måte å holde seg oppdatert på alt som rører seg innen markedsføringsfaget. Glem heller ikke The Daily, Forklart, Øyeblikket, Drivkraft eller NHH sin podkast Lederskap. Kun én sjanger, spør du? «Altetende», svarer jeg.

– Hva synes du er det beste med påsken? 

– Påsken er for meg en av de beste feriene. Det er nemlig få krav og forventninger som skal innfris. Alt du trenger er godt selskap, et påskeegg, en god krim og sol. Og selv om det ikke blir fjellet i år, er lukten av klister og solkrem kombinert med Kvikk Lunsj og appelsin i sekken, stilsikkert.

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb? 

– Ohlala, det er mye! Etter 15 år på annonsørsiden og nå 5 i Markedssjefene. Jeg trives aller best når det er hektisk. Litt kaos, og en følelse av å ikke helt rekke over. Når jeg til tross for det opplever at vi beveger oss fremover og i riktig retning, ja da blir jeg så stolt at jeg nesten sprekker.

– Hvis jeg skal trekke fram noe konkret som er skikkelig, skikkelig morsomt, så må det være når vi opplever 100 % fulltreff, kunde og konsulent. En god kundeopplevelse er et sikkert tegn på at konsulentene våre også trives og får ut sitt beste. Simpelthen en nydelig symbiose. Hva mer kan man ønske seg? 

– Hvordan vil du karakterisere markedsføringsåret så langt? 

– Vi gikk inn i 2024 med en spent følelse. Men, til tross for usikre og urolige tider, har vi stor etterspørsel. Vi opplever at kundene våre er offensive og holder stand med markeds- og kommunikasjonsaktiviteter, samtidig som det stilles større krav til effektivisering. Naturlig nok ser vi et stadig større ønske om å ta i bruk ny teknologi og AI, og en nysgjerrighet rundt hvordan det kan skape mer personaliserte og målrettede kundeopplevelser. 

– Vår evne til å være fleksible og tilpasningsdyktige samtidig som vi ikke overser grunnleggende prinsipper om markedsføring og merkevarebygging, tror jeg blir den viktigste suksessfaktoren for å lykkes i 2024 og fremover.

– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet? 

– I møter med kunder, kollegaer og samarbeidspartnere snakker vi mye om mulighetene ny teknologi og AI gir. «Jeg har sikkert effektivisert bort en arbeidsdag» var kommentaren jeg fikk her forleden. Og, for ikke å glemme bærekraft v2.0. Her ser vi en økende bevissthet om å kommunisere mer autentisk. Handling foran ord! Stemmesøk må vi definitivt ta på alvor. Adjø stikkord, hei fullstendige setninger. Og, en dypere forståelse for de vi ønsker å nå.

– Et brennhett tema og som fortjener mer oppmerksomhet, er balansen mellom personalisering og personvern. Som privatperson vil jeg ha tilbud og innhold tilpasset mine behov, men jeg er samtidig bekymret for personvernet mitt. Her har bransjen et stort ansvar for å utvikle måter å levere enestående kundeopplevelser uten å trosse personvernet. Tillit er kanskje det ordet vi markedsførere må ha med oss i alt vi gjør fremover. Være ekte og transparente. Da er vi godt rustet til å bygge langvarige relasjoner og en sterk og differensiert merkevare.

Powered by Labrador CMS