– Den gamle byråstrukturen er ikke levedyktig om du vil finne og holde på de beste talentene. Dessuten får vi alle større eierskap til det vi skaper sammen. Furore og Sannum & Bergestuen vil holde sammen, bo sammen og bistå kunder på tvers, sier Svein Tore Bergestuen. Her sammen med Eva Sannum, Kornelia Minsaas og Frida Marie Grande.
– Den gamle byråstrukturen er ikke levedyktig om du vil finne og holde på de beste talentene. Dessuten får vi alle større eierskap til det vi skaper sammen. Furore og Sannum & Bergestuen vil holde sammen, bo sammen og bistå kunder på tvers, sier Svein Tore Bergestuen. Her sammen med Eva Sannum, Kornelia Minsaas og Frida Marie Grande.

Frida Marie Grande skal skape furore i nytt byrå – men egentlig ville hun ikke ha jobben

– Når jeg oppfordrer folk til å gå langt utenfor komfortsonen sin, så må jeg tørre å gjøre det og.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg var i utgangspunktet veldig, veldig, skeptisk. Jeg skulle aldri jobbe i byrå igjen. Det var ikke noe for meg.

Det sier Frida Marie Grande til KOM24.

I begynnelsen av juni 2021 ble det kjent at hun gikk fra Amnesty til Sannum & Bergestuen for å begynne som sosiale medier-ekspert. Nå er hun plutselig byråsjef i det nye selskapet Furore Social AS, som er en del av Sannum & Bergestuen-universet.

Selskapet ble lansert mandag.

Delte sine fordommer

Men det hadde hun selv ikke sett for seg for bare ett år siden. Hun hadde bestemt seg for å være i Amnesty resten av livet, men sa likevel ja til å ta en kopp kaffe med Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen.

– Jeg var ærlig med dem og delte alle mine fordommer mot konsulentbransjen og alt jeg ikke er interessert i å være med på. Jeg sa hvordan jeg ville ha det på jobb og de var helt enige med meg. Da hadde jeg ikke så mange argument å komme med, sier hun og sier at hun fort skjønte at det hele var en kjempemulighet.

– Når jeg oppfordrer folk til å gå langt utenfor komfortsonen sin, for å skape resultater i sosiale medier, så må jeg tørre å gjøre det jeg og, sier hun, men legger ikke skjul på at hun var usikker.

Planen fra dag én var at hun skulle starte opp furore.

– Kravet mitt for å bytte jobb var å ha et miljø rundt meg med masse folk jeg kan lære av. Jeg ble trigget av tanken på å bygge opp et byrå hvor jeg kan få med meg folk jeg synes er dritflinke på ulike ting. Jeg kan lære masse og de kan lære av meg. Det er et viktig kriterium for å ha det bra på jobb, sier hun.

Nå er hun veldig klar til å fortelle om det nye byrået sitt.

– Det er skikkelig gøy, for jeg har noe å tilby som folk faktisk trenger, mener hun.

Furore skal fokusere på organisk innhold i sosiale medier, for de mener det er et rom i markedet som ikke er tatt enda.

– Min ambisjon er at flere kunder skal trappe ned de svære betalte kampanjene i sosiale medier som bærer for stort preg av tradisjonelle reklameformater. Mange har fortsatt ikke klart å ta de sosiale mediene og publikumet der på alvor. Det blir for flashy og perfekt, og mangler den grunnleggende innsikten om hva slags innhold som fungerer i kanalen. Det folk vil ha i sosiale medier er ekte og lettbeint innhold som gir dem verdi, og som passer inn i miksen av annet innhold de konsumerer, mener SoMe-eksperten Grande.

Frida Marie Grande og Kornelia Minsaas skal sammen skape furore i den norske byråbransjen.
Frida Marie Grande og Kornelia Minsaas skal sammen skape furore i den norske byråbransjen.

Hun mener det ofte holder å lage innhold med mobil – og at man ikke trenger å bruke store budsjetter på profesjonell videoproduksjon. Da har man også mulighet til å gjøre mer innenfor budsjettets rammer.

– Vi skal ikke bli 40 ansatte

Med seg på laget får hun Kornelia Minsaas som har vært med på å skape stort engasjement for flere merkevarer i sosiale medier. Mange kjenner henne fra satsingene til DNB og DNB Ung, hvor hun var både ansikt utad, innholdsprodusent og bidro med konseptutvikling.

Minsaas meldte overgang til Sannum & Bergestuen like før jul. Grande forteller at de i tillegg skal knyte til seg en rekke rådgivere på frilansbasis.

Men Grande har vekstambisjoner for byrået sitt.

– Vi har ikke lyst til å bli for store, det er utfordringen for en del byråer. De er så mange at de må sysselsette folk, og da kan leveransene fort bli dyrere og mer avansert enn de trenger og bør være. Men i løpet av året som kommer skal vi vokse litt, kanskje med to til. Så må vi se hva behovet blir fremover, sier hun.

– Vi skal ikke bli 40 ansatte, garanterer hun.

Furore skal sitte sammen med resten av gjengen i Sannum & Bergestuen og Sannum & Bergestuen blir største aksjonær og vil forbli deleier av selskapet. Grande og Minsaas skal og ha eierandeler i det nye byrået.

Med et navn som furore skapes det forventninger. Grande sier hun er veldig fornøyd med navnet og mener at det får fram essensen i det de vil hjelpe kundene med.

Ikke nok respekt

– Vi skal hjelpe kundene våre med å skape engasjement og gi publikum innhold de synes er nyttig i sin hverdag. Vi må snu litt om på tankegangen mange har om hva en merkevare skal kommunisere i sosiale medier. Selvsentrert enveiskommunikasjon må justeres om til publikumsorientert innhold som faktisk betyr noe for folk, og som ikke minst er noe målgruppen ønsker å få opp i feeden sin, sier hun.

Dette er en tematikk som engasjerer henne veldig og hun mener blant annet at for mange ikke tar målgruppene sine på alvor og peker på viktigheten av å gi folk godt innhold der de er. Å kommunisere i sosiale medier er et eget fag, som foreløpig ikke har den respekten det fortjener, mener hun.

Blant annet er en sosiale medier-strategi avgjørende for å lykkes.

– Med en strategi er det arbeidet enklere. Om man vil ha økt engasjement og nå ut til flere kan man ikke legge ut hva som helst. Derfor er det nyttig å stake ut en retning for hva man faktisk skal tilby i de ulike kanalene, peker hun på.

Men man bør heller ikke hoppe på første og beste trend som kommer forbi.

Siden Frida Marie Grande startet i Sannum&Bergestuen har planen vært å etablere furore.
Siden Frida Marie Grande startet i Sannum&Bergestuen har planen vært å etablere furore.

– Det kan være verdifullt å være tidlig på i kanaler som er i vekst. Men om man ikke klarer å engasjere på Facebook og Instagram, og så prøver man seg på TikTok i tillegg, er ikke det en god strategi for å nå ut til flere. Først må man skape ordentlig engasjement i de kanalene man er. Det er bedre å være god i en kanal enn dårlig i fem, sier hun.

– Den gamle byråstrukturen er ikke levedyktig

Furore har allerede kunder som Redd Barna, Press (Gullbarbie), Econa og Medier24 på kundelisten, og har bistått på mange av Sannum & Bergestuens kunder. Ambisjonen er at furore skal bli landets første kommunikasjonsbyrå der de beste talentene innen sosiale medier og digital kommunikasjon, er med og driver og er deleier i sitt eget selskap.

Eva Sannum sier at da de ansatte Frida Marie Grande i fjor, var det fordi de trengte unge, dyktige rådgivere på sosiale medier og digital kommunikasjon.

– Å skape engasjement og bygge gode, sosiale kanaler med fokus på godt innhold er en fagkompetanse mange foreløpig tar for lett på. Og dette er de som er yngre enn oss mye bedre på. Derfor blir det helt feil å tenke at de skal gå gradene i Sannum & Bergestuen for en dag å bli partnere, sier Sannum, som er styreleder i Furore Social AS.

– Den gamle byråstrukturen er ikke levedyktig om du vil finne og holde på de beste talentene. Dessuten får vi alle større eierskap til det vi skaper sammen.

Powered by Labrador CMS