For å stagnere en negativ utvikling og samtidig få flere av de som spiser lite i dag til å spise mer, har OFG fått hjelp av Schjærven Reklamebyrå.

Schjærven skal få nordmenn til å spise mer frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) går nye veier for å få nordmenn til å spise mer frukt og grønt.

Publisert

Schjærven Reklamebyrå har utviklet nytt kommunikasjonskonsept som skal bidra til å snu den nedadgående trenden i konsumet av frukt, bær og grønnsaker.

Det kommer fram i en pressemelding.

Silje Thoresen Tandberg leder merkevarebygging i opplysningskontoret for frukt og grønt.

– Vi spiser stadig mindre frukt og grønt i Norge. Andelen av oss som spiser de anbefalte «5 om dagen», har gått betraktelig ned og er nå på 18,2 %, det laveste nivået siden målingen startet i 2017, sier Silje Thoresen Tandberg, leder merkevarebygging i OFG. 

OFG ser også at de som spiser minst er de som er mest opptatt av pris, hvilket er særlig bekymringsfullt med den sterke prisøkningen som sees på frukt, bær og grønnsaker det siste året.

For å stagnere en negativ utvikling og samtidig få flere av de som spiser lite i dag til å spise mer, har OFG fått hjelp av Schjærven Reklamebyrå.

«Spis deg god i å holde ut til klokka fire».

Spis deg god

Tidligere har OFG hatt som fokus å inspirere forbruker til å spise mer frukt og grønt gjennom tips og spennende oppskrifter. 

– Problemet er imidlertid at denne kommunikasjonen først og fremst treffer de som allerede er motivert for å spise sunt, sier Anne Cathrine Aasen, rådgiver i Schjærven. 

«Spis deg god i å aktivisere familien».

Å endre spisevaner krever mer enn bare inspirasjon, derfor har OFG lagt vekt på bakenforliggende motivasjon for inntaket.

– Spiser du bedre, presterer du bedre, enten det gjelder jobb, skole, idrett eller sosiale arenaer. Med konseptet «Spis deg god – ved å ta sunne og grønne valg» skal vi ved å vise relevante hverdagssituasjoner dytte folk i riktig retning av å velge mer frukt, bær og grønt til alle måltider. 

Det nye kommunikasjonskonseptet tas ut i digitale kampanjeaktiviteter gjennom hele året. Starcom er ansvarlig for mediestrategi og planlegging.

Powered by Labrador CMS