Skilt utenfor Metas hovedkontor.

Datatilsynet truer Facebook med millionbøter

Må ut med én million kroner om dagen, om de ikke gjør som Datatilsynet krever.

Publisert Sist oppdatert

– Datatilsynets vedtak forbyr ikke Facebook eller Instagram i Norge. Formålet er imidlertid å sikre at innbyggerne kan bruke disse tjenestene på en trygg måte og slik at rettighetene deres blir ivaretatt, sier sjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet, Tobias Judin til egne nettsider.

Datatilsynet nedlegger forbud mot at Meta kan tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge. Forbudet varer i første omgang til oktober.

Det skriver Datatilsynet på sine egne nettsider.

På Metas plattformer Facebook og Instagram blir brukernes aktivitet sporet i detalj. Brukerne blir profilert ut fra blant annet informasjon om hvor de befinner seg, hva slags innhold de viser interesse for og hva de legger ut. 

Personprofilene brukes så for markedsføringsformål – såkalt adferdsbasert markedsføring. 

Datatilsynet mener at Metas praksis er ulovlig og nedlegger nå et midlertidig forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram.

Vedtaket gjelder fra 4. august og varer i tre måneder eller frem til Meta kan vise at de har innrettet seg på en lovlig måte. 

Dersom Meta ikke retter seg etter vedtaket, risikerer selskapet tvangsmulkt på opptil én million kroner per dag. 

Vedtaket fra Datatilsynet gjelder kun brukere i Norge.

Datatilsynet skriver at de forbyr ikke personalisert markedsføring på Facebook eller Instagram som sådant. 

Vedtaket er for eksempel ikke til hinder for at Meta kan målrette markedsføring basert på informasjon som brukere legger inn på profilen sin, som bosted, kjønn og alder, eller interesser som brukerne selv oppgir at de vil se markedsføring om. Vedtaket er heller ikke til hinder for at Meta viser adferdsbasert markedsføring til brukere som gir gyldig samtykke til det.

Powered by Labrador CMS