Hvis du deler eller engasjerer deg på LinkedIn, vil disse endringene påvirke deg - og er verdt å vite om.

LinkedIn endrer algotimene: Slik får innleggene dine oppmerksomhet nå

For å maksimere rekkevidden er det på tide å dele «kunnskap og råd». 

Publisert

Vil du gå viralt på sosiale medier? Da har LinkedIn er klar melding til deg: Prøv det et annet sted. 

– Når ting går viralt på LinkedIn, er det vanligvis et tegn for oss at vi må se nærmere på dette, for det feires ikke internt, skriver Dan Roth, LinkedIns sjefredaktør.

Så hva feires? Dette svaret har endret seg i løpet av de siste månedene, ettersom LinkedIn har gjort betydelige oppdateringer til måten feeden fungerer på. Som et resultat blir noe innhold belønnet, noe har nå mindre rekkevidde, og du ser sannsynligvis færre selfies. 

Hvis du deler eller engasjerer deg på LinkedIn, vil disse endringene påvirke deg – og er verdt å vite om. 

Er ikke Instagram 

I motsetning til andre sosiale medieplattformer, prøver ikke LinkedIn å få deg til å betale slik at innholdet ditt vil nå flere mennesker. Eller oppfordre deg til å hoppe på trender. 

De vil at du skal motta innholdet fra kontaktene dine, og da kan kontaktene dine også høre fra deg oftere. 

LinkedIn sier de har sett en økning på 42 prosent fra år til år i innhold som deles fra 2021 til 2023. I løpet av pandemiperioden begynte brukere å dele mer personlig innhold, og blande arbeids- og hjemmeliv. Imidlertid brakte også dette skiftet tonnevis av «urelaterte» innlegg. 

Alt gjort endringer

Alice Xiong er direktør for produktadministrasjon i LinkedIn.

I en episode av podkasten «Problem Solvers», forteller LinkedIns sjefredaktør og LinkedIns direktør for søke- og oppdagelsesprodukter, om endringene de implementerer.

– Vi har sett en reduksjon på 80 prosent av folk som klager over irrelevant innhold på feedene deres, sier Alice Xiong, LinkedIns direktør for produktadministrasjon. 

LinkedIn mener fellesskapets suksess er viktigere enn en database med 1 million følgere. Så de prøver å gjøre feeden mindre engasjerende og det de kaller jålete, så innlegg som er laget for å bøye systemet vil ikke bli belønnet på samme måte. 

De viktigste endringene:

– 10 prosent økning i visninger fra innlegg fra forbindelser. 

LinkedIns algoritme prioriterer nå å vise innhold til brukernes følgere. Denne endringen ble foranlediget av tilbakemeldinger fra brukere som indikerer en preferanse for verdifullt innhold fra folk de kjenner og bryr seg om. 

– 40 prosent økning i brukere som utforsker innhold utenfor deres umiddelbare nettverk.

Innlegg som gir verdifull kunnskap og råd prioriteres nå over hele plattformen. LinkedIns system evaluerer innholdet for å fastslå dets relevans og nytte for andre brukere som kanskje ikke følger forfatteren for øyeblikket. 

Belønner meningsfulle diskusjoner

Systemet vurderer om innlegget henvender seg til en bestemt målgruppe, så søkeord er nå viktigere enn noen gang. 

LinkedIn vurderer ekspertisen og autoriteten til forfatteren på deres respektive felt ved å stille noen spørsmål: Hva er titlene? Arbeidserfaringene? Har denne brukeren noen gang engasjert eller produsert innhold i dette feltet før? Hvilke forbindelser har de? 

Hvis du liker eller kommenterer innlegget, vil det bli vist for tilkoblingene dine. Men nå i stedet for å fokusere på antallet kommentarer, belønner LinkedIn innlegg som genererer meningsfulle diskusjoner og kommentarer som bidrar til samtalen. 

LinkedIn setter pris på innlegg som tilbyr et unikt perspektiv eller innsikt. Brukere sa at de ønsker å gå utover generisk informasjon som inkorporerer forfatterens personlighet og erfaringer. 

AI kommer

Noen funksjoner for innholdsoppretting er for lengst borte, for eksempel profilvideoer, karusellinnlegg og oppdateringslenker direkte på bilder og videoer. 

AI-genererte tekster kommer også veldig snart, men ikke for å lage falske historiefortellinger, men for å hjelpe deg med å organisere informasjon, og deretter gi kunnskapen din mot den, som er det virkelige gullet. 

Forståelsen av disse endringene kan hjelpe innholdsskapere å tilpasse seg strategiene til LinkedIn og levere innhold av høy kvalitet. Hatet du det eller elsket du det?

Kilder: entrepreneur.com og poden «Problem Solvers».

Powered by Labrador CMS