Louise Barnekow, administrerende direktør i Mynewsdesk.

Rapport: Halvparten av kom-folk vurderer jobb-bytte

Mynewsdesk med ny rapport om hvordan nordiske kommunikasjonsarbeidere ser på sin egen rolle i en tid preget av polarisering, høyere krav og teknologiske fremskritt.

Publisert

Rapporten viser blant annet at over halvparten av kommunikasjonsarbeiderne vurderer å bytte karrierevei på grunn av høyere krav og økt kompleksitet i yrket.

Noen funn fra rapporten:

  • 53 % sier at de har muligheten til å gjøre verden til et bedre sted.
  • 61 % sier at i krisetider er kommunikasjon som samfunnsoppdrag viktigere enn noen gang.
  • 88 % sier at de bruker en form for generativ KI.
  • 60 % oppgir at kommunikasjon om etiske spørsmål har blitt mer vanlig i det siste året.
  • 48 % er bekymret for å bli forbigått av kollegaer når det gjelder KI.
  • 39 % oppgir at rollen deres har blitt mer kompleks i det siste året.

Dette skjer samtidig som bransjeeksperter i rapporten peker på at behovet for kommunikasjon er større nå enn noen gang.

Med over 450 svar fra yrkesaktive i PR- og kommunikasjonsbransjen i Sverige, Norge og Danmark fremhever rapporten blant annet kommunikasjonsarbeidernes sterke ambisjon om å ta en mer sentral og aktiv rolle med et større mandat i så vel organisasjonene de jobber for som i samfunnet som helhet. 

Samtidig kommer det frem en frustrasjon over utydelige og høyere krav, flere ansvarsområder og manglende tillit. Rapporten tar også for seg den enorme betydningen generativ KI har hatt i kommunikasjonsarbeid det siste året, der et flertall har benyttet KI i ulike former til alt fra innholdsproduksjon til dataanalyse.

– Rapporten vår viser at det er et paradoks i kommunikasjonsbransjen. På den ene siden ser vi et dypt engasjement og en lidenskap for yrket. På den andre siden er mange kommunikasjonsarbeidere frustrerte over manglende mandat og anerkjennelse, sier Louise Barnekow, administrerende direktør i Mynewsdesk i en pressemelding.

I tillegg til utfordringene tydeliggjør rapporten også hvilke muligheter som finnes til å få til en forandring og en positiv utvikling for kommunikasjonsbransjen.

– Vår tid preges av store endringer, men det er jo også akkurat det som gjør jobben vår som kommunikasjonsarbeidere så spennende og betydningsfull. Rapporten vår viser at kommunikasjonsarbeiderne har en sentral rolle i det å forme og føre an i den offentlige samtalen, særlig i usikre tider, sier Lotta Laurin, markedsføringssjef i Mynewsdesk.

Powered by Labrador CMS