Prosjektet til Yusra Sariteke til utstillingen «Eye Candy»

Westerdal-studenter med moteutstillingen «Eye Candy»

Den 8. juni arrangerer andreklassingene på bachelorstudiet i Art Direction på Westerdals den årlige endagsutstillingen av moteprosjektet Eye Candy. De har samarbeidet med noen av Norges største navn innen mote og foto.

Publisert Sist oppdatert

AD-studentene har i år fått fritt spillerom til å utvikle og produsere motekampanjer for et valgfritt norsk motemerke. I løpet av våren har studentene utviklet ideer, utarbeidet moodboard, skaffet klær og booket locations og crew helt på egenhånd.

Noen behind the scenes-bilder av prosjektene til Andrea Eikaas og Tora Hesthammer.

– Prosjektet gir oss som studenter hands on erfaring med prosessen fra idé til ferdigstilt resultat. Dessuten er det også en gyllen mulighet til å bli kjent med bransjen, bygge nettverk og vise frem arbeidet sitt for fremtidige arbeidsgivere og kollegaer. Utstillingen er et innblikk i hodene til en ny generasjon med kreativ bransje, sier Frederik Feiler, en av arrangørene bak utstillingen, i en pressemelding mandag.

Profilerte fotografer

Profilerte fotografer og filmfotografer som Pål Laukli, Thomas Qvale, Trine Hisdal, Kristoffer Nylund Grindheim, Aksel Jermstad, Jonathan Vivaas Kise og Emma Sukalic er blant de som har bidratt i prosjektet, i tillegg til et stort knippe, stylister, modeller, assistenter og make-up artister. Det hele kulminerer i utstillingen «Art Direction in fashion», som viser frem bildeserier og fashion- filmer med 33 ulike former for visuell historiefortellingen innen mote.

Noen behind the scenes-bilder av prosjektene til Embla Sætre og Frederik Feiler.

Prosjektet har vært en fast del av emnet «redaksjonell kommunikasjon» på AD-studiet i årevis, hvor det er Liv Evjan som er emneansvarlig.

– I over 20 år har Norges beste motefotografer og stylister jobbet gratis for 2. klasse på AD- linjen her på Westerdals. Prosjektet gir studentene en bratt læringskurve i det å utvikle et idekonsept, gjøre avtaler, ha regi og gjennomføre en produksjon, og det et er alltid like lærerikt og gøy for meg å lære bort hvordan bilder snakker: om semiotikk og visuell kommunikasjon. I år har vi også hatt god hjelp av Pål Laukli fra Tinagent og Sara Abraham fra Universal Music Norge, som vært med som veiledere, forteller Evjan.

Powered by Labrador CMS