– Uavhengig av hva de sier, anser vi dette som et PR-utspill, sier Andreas Veggeland i Altibox, noe Sarah Willand og TV 2 avviser.
– Uavhengig av hva de sier, anser vi dette som et PR-utspill, sier Andreas Veggeland i Altibox, noe Sarah Willand og TV 2 avviser.

Altibox anser TV 2s beskjed som PR-utspill: – Virker som de sier det som passer dem best

– At de velger hva de vil høre, uavhengig av hva vi faktisk forteller, illustrerer egentlig hvorfor det ikke er grunnlag for en avtale, svarer Sarah Willand i TV 2.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble det kjent at TV 2 har avsluttet forhandlingene om en ny distribusjonsavtale med Altibox.

Dagens avtale går ut 31. mars, og dermed mister kundene til Altibox TV 2s lineære kanaler fra og med 1. april.

– Vi måtte etter lengre tids forhandlinger konstatere at det ikke er grunnlag for en avtale. Altibox ønsker en helt annen modell enn det TV 2 har tilbudt, og som avviker vesentlig fra det TV 2 har avtalt med de andre distributørene i markedet, skriver Organisasjons – og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand i en e-post til KOM24.

– Det er en alvorlig beskjed

Altibox ble informert av TV 2 rett før klokken 12 onsdag, og rett før kanalen sendte ut en pressemelding om at forhandlingene med Altibox er avsluttet.

– Uavhengig av hva de sier, anser vi dette som et PR-utspill, sier kommunikasjonssjef i Altibox, Andreas Veggeland til KOM24.

Noe Willand avviser.

Det er verken forhandlingstaktikk eller et PR-utspill. Vi er ikke i forhandlinger. Det er en alvorlig beskjed til Altibox at samarbeidet opphører, fordi det ikke er grunnlag for en avtale.

Veggeland på sin side sier de er åpne for en konstruktiv dialog med TV 2 og at de ønsker en løsning. Han innrømmer at de ble overrasket over beskjeden fra TV 2 onsdag, og sier det er opp til dem om de ønsker en løsning for over én million Altibox kunder.

– Vi har ikke brutt forhandlingene eller tatt en pause. Vi har avsluttet forhandlingene fordi det ikke er grunnlag for en avtale. Så det er litt dumt hvis Altibox skaper et inntrykk av at dette kan løse seg før fristen og at vi er i forhandlinger, skriver Willand, som utelukker at dette vil endre seg innen fristen.

Nei, dessverre. Vi har avsluttet.

– Sier det som passer dem best

Hun synes det først og fremst beklagelig overfor Altibox sine kunder. Men opplyser at TV 2-innholdet er tilgjengelig via TV 2 Play og hos andre distributører.

Noen ganger må man bare være ærlig og innse at det ikke er grunnlag for et samarbeid.

Og synes det er forståelig om det kommer mange reaksjoner når kundene til Altibox mister innhold til deres lineære kanaler.

Det er helt forståelig at det kommer reaksjoner, og vi beklager selvsagt at vi ikke fikk det til. Men det er altså ikke grunnlag for å få til noe samarbeid. I stedet for å krangle og bråke de neste ukene, mener vi at partene er best tjent med å være ærlig og innse akkurat det.

Veggeland i Altibox påpeker at de ikke har innsyn avtalene.

– Hva TV 2 sier om andre avtaler har vi ingen mulighet til å vite om stemmer eller ikke, ettersom vi ikke har innsyn i avtalene. Da TV 2 var i konflikt med Telenor var de tydelige på at Telenor betalte mindre enn de andre distributørene. Så det virker som om TV 2 sier det som passer dem best i de forhandlingene de står i.

Willand svarer at Veggelands uttalelse forklarer hvorfor det ikke er grunnlag for en avtale.

At de velger hva de vil høre, uavhengig av hva vi faktisk forteller, illustrerer egentlig hvorfor det ikke er grunnlag for en avtale. Vi har forsøkt å være svært ryddige. Vi har forhandlet over lang tid uten å nærme oss en løsning, og tar nå konsekvensene av at de ikke ønsker modellen vi har å tilby.

Powered by Labrador CMS