Amerikanske tech-selskaper bruker store summer for å stoppe nye lover.

Tech-gigantene har brukt 350 millioner på å påvirke politikere – til nå i år

Bruker enorme summer for å stoppe nye lover.

Publisert

Bloomberg skriver at de amerikanske tech-gigantene til nå i år har brukt 35,3 millioner doller, nærmere 350 millioner norske kroner på lobbyvirksomhet. Mesteparten av virksomheten er rettet mot å prøve å stoppe nye antitrustlover.

Antitrustlovgiving er lovgivning som tar sikte på å ivareta den frie markedskonkurransen ved å forhindre dannelsen av såkalte truster og karteller, skriver Store norske leksikon.

Amazon alene har brukt nærmere 50 millioner norske kroner på lobbyarbeid, skriver Bloomberg. Det er en liten økning fra året før.

Avisen skriver at tech-industrien første halvår i år brukte mer penger på lobbying enn legemiddelindustrien, som tradisjonelt er den som bruker mest.

Grunnen til den store pengebruken er at de forsøker å stoppe en lovgiving som vil tvinge Apple og Google til å åpne sitt stramme grep om app-økosystemene sine. En annen lov vil gjøre det vanskeligere for de store aktørene å tvinge brukerne til å bruke bare deres programmer.

Tallene viser at Apple skal ha brukt 18,5 millioner på lobbyvirksomhet og Google skal ha brukt 27 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS