Kim Kardashian er en av mange kjendiser som har gått hardt ut mot de varslede endringene på Instagram. Nå sier Instagram-sjef Adam Mosseri at endringene ikke blir innført med det samme.

Instagram lytter til kritikken – utsetter endring av algoritmen

Tar grep etter å ha fått protester fra hele verden.

Publisert

Instagram har endret algoritmen sin for å bli mer lik TikTok, og hadde planer om å også endre designet på appen. Etter en klagestorm fra brukerne, med Kylie Jenner og Kim Kardashian i spissen, varsler Instagram-sjef Adam Mosseri nå at de vil rulle tilbake endringene.

Storm av protester

- Jeg er glad vi tok risikoen. Hvis vi ikke gjør feil av og til, tenker vi ikke stort nok og tøft nok. Men vi må definitivt ta et stort steg tilbake og starte på nytt, sa Mosseri torsdag i et intervju med Casey Newton hos Platformer.

Endringene han snakker om består i at Instagram bruker kunstig intelligens for å putte Reels-videoer fra folk du ikke kjenner inn i nyhetsstrømmen din. I tillegg til å ytterligere øke antallet anbefalte videoer, planla Instagram å endre design, så appen blir mer lik TikTok.

Endringene har ført til en storm av protester fra brukere over hele verden. Protestene økte ytterligere i omfang da Kylie Jenner, med Instagrams nest mest populære konto, delte en post med teksten «Gjør Instagram til Instagram igjen. Ikke prøv å være TikTok jeg vil bare se søte bilder av vennene mine».

I intervjuet forteller Mosseri at Instagrams egne målinger bekrefter at endringene ikke ble tatt godt imot av brukerne.

- Når det gjelder det nye designet er brukerne frustrerte, og tallene er ikke bra. Når du oppdager noe nytt i feeden fra noen du ikke følger, bør det være en høy terskel – det må være veldig bra. Du skal bli glad for å se det. Jeg tror ikke det er slik nå. Vi må ta et stort steg tilbake når det gjelder andelen anbefalte poster i feeden. Vi må bli bedre på rangering og anbefaling, og – om og når vi gjør det – kan vi begynne å øke den igjen.

Ikke permanent snuoperasjon

I et pressemøte onsdag fortalte Mark Zuckerberg at anbefalte poster og kontoer utgjør 15 prosent av nyhetsstrømmen på Facebook, og enda mer på Instagram. I løpet av 2023 planlegger selskapet å øke andelen til over 30 prosent.

Mosseri understreket at snuoperasjonen ikke er permanent, og at Instagram kommer til å handle mer om video i fremtiden.

- Andelen video, i forhold til bilder, på Instagram øker. Det har den gjort siden lenge før vi begynte å gjøre endringer. Det er et paradigmeskift som vi har sett i mange år allerede. At det er frustrerende for de som foretrekker bilder, forstår jeg godt.

Instagram vil, med andre ord, endre seg etter hvert. Men foreløpig vil Instagram fortsatt være Instagram en stund til.

Powered by Labrador CMS