WAL stakk av med seieren i kategorien Commercial, med kampanjen «The leak check» for Norrøna. F.v. Kristian Haukland og Simen Ødemotland Instefjord.

JCP PRAD og WAL vant årets DCC Awards

– Det er tydelig at bidragsyterne har lagt mye innsats i å finne gode og effektive løsninger som kan utnytte mediekanalen på en sterk måte, sier juryleder Therese Becke.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag avholdt Ocean Outdoor kåringen av årets Digital Creative Competition (DCC) på Frogner Kino. Dette er andre året konkurransen blir gjennomført i Norge, og det meldes om økt interesse for utdelingen sammenlignet med fjoråret.

JCP PRAD for Redningsselskapet stakk av med seieren for kampanjen «Ser du hvem som drukner?», i kategorien Non-Profit. F.v Isabelle Eken, Victoria Allan, Kamilla Wold, Christian Kruse og Aleksander Steinsvik.

– Vi ser interessen fra annonsører og byråer for Digital Out-of-Home (DOOH), som øker kraftig. Et bra eksempel på dette er at antallet bidrag i DCC i år økte med mer enn 100 prosent, og konkurransen er på god vei til å bli et barometer for utviklingen av DOOH i Norge, sier Managing Director i Ocean Outdoor, Thomas Haave, i en melding.

Vinner 1,5 millioner i visningstid

DCC er en kåring hvor både kunder og byråer konkurrerer med innovative ideer og konsepter tilpasset skjermer innen DOOH. Konkurransen gikk av stabelen for første gang i 2010 i regi av Ocean Outdoor UK.

Årets vinnere:

Non-Profit :

1. plass: JCP PRAD for Redningsselskapet – Ser du hvem som drukner?

2. plass: Anorak for Amnesty – The power of you

3. plass: McCann Oslo for Røde Kors – GiBlod.no

Commercial :

1. plass: WAL for Norrøna – The leak check

2. plass: Try OPT for IKEA – Velkommen kontroll

3. plass: Try OPT for Sweet Protection – Live to play another day

Dette året vant JCP PRAD for Redningsselskapet i kategorien Non-Profit, og WAL for Norrøna i kategorien Commercial, og stikker av med 1,5 millioner hver i visningstid på Oceans utendørs skjermer.

Redningsselskapet overbeviste juryen gjennom en sterk visuell løsning som utnyttet mediekanalen på en meget god måte, som både evner å skape oppmerksomhet og ikke minst gir en umiddelbar forståelse av det viktige budskapet de ønsker å formidle.

Norrøna demonstrerte hvordan man gjennom god utnyttelse av teknologi kan skape engasjement og oppmerksomhet gjennom involvering av forbruker, samtidig som de på en smart måte viser de tekniske egenskapene i produktene deres.

WAL vant også i fjor i samme kategori med «Kunstige Grønnsaker» for Änglamark.

– Helt annen liga enn i fjor

Det var totalt 58 innsendte bidrag i år.

Årets jury:

  • Juryleder Therese Becke - Administrerende direktør, POL
  • Ricardo Cuilenheim - Strategidirektør, RED dentsu X
  • Maria Aas-Eng – CEO - Lava Oslo
  • Jannicke Josefsson-Ruud - Leder Konsept, Maverix
  • Einar Karlsen - Business Development Director, Publicis Media
  • Alexander Gjersøe - Kreativ Leder, Ring2
  • Christian Bernt - Rådgiver og Partner, WAL
  • Elisabeth Thune - Markedssjef, Oslo Bussterminal

– I år var det ikke bare en svært stor økning i innsendelser, men kvaliteten på innsendelsene var også i en helt annen liga enn i fjor. Det er tydelig at bidragsyterne har lagt mye innsats i å finne gode og effektive løsninger som kan utnytte mediekanalen på en sterk måte, sier juryleder og administrerende direktør i POL, Therese Becke.

Årets jury har bestått av personer med god og bred faglig tyngde noe som gjenspeiler seriøsiteten i konkurransen.

– DCC er en annerledes og spennende kåring, der vi vurderer og evaluerer ideer på skissenivå, og ikke ferdigutviklede og produserte ideer som har vært live. Ideene som sendes inn til DCC tar ikke utgangspunkt av en brief fra en oppdragsgiver, men ideer som jobbes ut fra et stort kreativt handlingsrom definert av byråene selv, og som utnytter mediets egenskaper på best mulig måte.

Powered by Labrador CMS