De 1-2 minutter lange episodene har ett mål: å trigge magefølelser og lagre på minnet situasjoner der den kan være relevant.

Derfor lagde de podkast med ubehagelig innhold

– Ikke noe triks.

Publisert Sist oppdatert

– Valget av kanal var ikke et triks for å lure seg under «reklameradaren» og gjøre innholdet mer delevennlig. Det er for å ta mennesker og deres arbeidshverdag på alvor. Ved å bruke lyd kan lytteren male sine egne bilder tilpasset situasjonene de selv står i hver eneste dag, forteller kreatørene Ane Lynau og Kristin Selfors i en pressemelding fra Hyper.

De har laget podkasten Magefølelser for NKVTS om avvergingsplikten – plikten vi alle har for å avverge at alvorlige straffbare handlinger skjer.

For å nå frem, ble kampanjen forkledd som podkast. Men «Magefølelser» er alt annet enn en helt vanlig podkast. De 1-2 minutter lange episodene har ett mål: å trigge magefølelser og lagre på minnet situasjoner der den kan være relevant. BådeOg har stått for produksjonen.

I tillegg til å bo der podkaster flest finnes, ble episodene distribuert som SoMe-filmer.

Med et lavt distribusjonsbudsjett var de prisgitt organisk engasjement. Og det virket.

God Morgen Norge plukket opp saken og Ekko Samfunnspodden viet tematikken en hel episode. Og med en rekkevidde på 2 062 586 i kampanjeperioden, er dette bare begynnelsen, skriver de i pressemeldingen.

– Vi lette oss frem til fellesnevneren på tvers av den store, brede målgruppen, altså folk flest generelt og de som jobber innen helse og oppvekst spesielt, – som alle kan relatere til og kjenne seg igjen i: nemlig magefølelsen. Den vonde, kanskje snikende følelsen av at noe ikke er som det skal. Den som stort sett bør lyttes til og tas på alvor, forteller de.

Powered by Labrador CMS