- Vi presenterte en rekke ulike forslag, men kunden falt pladask for The Tide umiddelbart.

Slik ble Lofoten Rorbuhotell til The Tide

Anew Branding fikk jobben med å rebrande Lofoten Rorbuhotell med nytt navn, visuell identitet og nye nettsider.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Kunden kom til oss med et ønske om å revitalisere merkevaren Lofoten Rorbuhotell for å sikre at de dro nytte av potensial som ligger i turistenes økende betalingsvillighet for eksklusive opplevelser i regionen. Produktet var langt på vei på plass, men navn, visuell identitet og kommunikasjon sto ikke helt i stil med det flotte hotellet de hadde etablert, sier Anew Brandings strategiske rådgiver Øystein Ulvær og kreative leder Michel Diniz de Carvalho i en pressemelding.

Turistmagnet

I pressemeldingen forteller de om hvordan Anew Branding fikk jobben med å rebrande Lofoten Rorbuhotell med nytt navn, visuell identitet og nye nettsider.

Hotellet er en turistmagnet som ser en stadig økende strøm av tilreisende fra hele verden.

Med flere turister kommer økt betalingsvillighet, men også høyere krav til standarden på overnatting og matopplevelser. Lofoten Rorbuhotell leverte godt på produktkvalitet, men merkevaren hang ikke helt med.

Det de ønsket seg var en merkevare som gjenspeilet de ambisjonene de hadde for hotellet, og som gjorde det tydelig for gjestene at de kom til et sted som tilbydde noe mer enn kun de standard rorbuene som det finnes så mange av i Lofoten. De ville ha et navn som markerte dette på en smakfull måte, og som samtidig hintet om det rike opplevelsestilbudet som området byr på.

I navneprosessen lot de seg inspirere av naturen som omgir hotellet. Naturen er og blir hovedårsaken til at turistene kommer i strie strømmer til Lofoten, og Sørvågen er intet unntak. Et spesielt naturfenomen som er særlig relevant helt ytterst i Lofoten er tidevannet. Der ute er det opptil fire meters forskjell på flo og fjære. De sterke tidevannsstrømmene er også opphavet til en av de sterkeste havstrømmene i verden, Moskenesstraumen, som befinner seg like utenfor kysten fra Sørvågen.

Falt pladask

– Vi presenterte en rekke ulike forslag, men kunden falt pladask for The Tide umiddelbart. Identiteten til The Tide tar det konseptuelle med tidevannet et skritt videre. Det er en dynamisk profil som endres i takt med tidevannet, der det første ordet danner et horisontalt nullpunkt, mens ordet Tide står lavt ved lavvann og høyt ved høyvann. Typografien er stram, stilren og eksklusiv for å gjenspeile inntrykket som hotellet skaper for gjestene sine. Fargepaletten henter også inspirasjon fra det maritime og det naturnære med en kombinasjon av dype blåfarger og lysere aksentfarger som trekker assosiasjonene til gyllen tareskog, utdyper Diniz.

Anew utviklet også helt nye nettsider til hotellet, der målet var å konvertere flest mulig digitalt besøkende, til å bli fysiske gjester ved hotellet.

– Her implementerte vi tracking på alle elementer, slik at vi har god kontroll på alle flaskehalser

Powered by Labrador CMS