Håvard Kvernaas Bakken la torsdag fram tall som viser hvor norske annonsører vil bruke pengene sine i 2023.

Her vil norske annonsører bruke pengene sine i 2023

For første gang vil færre bruke penger på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

(LATTER):E- post og SMS-markedsføring, online video og søk.

Det er de mest attraktive attraktive påvirkningsflatene for norske annonsører i 2023, viser Den store annonsørrapporten.

Hele 49 prosent av de spurte sier de vil øke på video i 2023. øke. Blant de største annonsørene er bildet enda sterkere; 58 prosent av dem sier de vil øke.

E-postmarkedsføring på vei inn

Ingen kutter i online video-budsjettet blant de største annonsørene.

Søk sier 37 prosent av de spurte at de vil bruke mer penger på. Det er en nedgang fra 49 prosent i fjor. Bare fire prosent varsler at de vil kutte.

Den tredje vekstvinneren er E-post og SMS-markedsføring.

Hele 43 prosent av annonsørene vil satse mer på e-post og SMS-markedsføring. Ingen kutter. Det er ingen forskjell mellom store og mindre annonsører.

Andre vekstvinnere er sosiale medier (28 prosent), display/banner (25 prosent) og influenser-markedsføring (18 prosent).

Det er stadig færre som ser på linær-TV, men annonsørene bruker fortsatt kanalen aktivt.

Hele 31 prosent ser for seg økning på TV, mens kun 19 prosent reduserer. 1 av 3 ser for seg ingen endring.

Færre vil bruke Facebook

Sosiale medier utgjør rundt 16 prosent av mediekaken.

Det betyr at det er åpenbart et dekningspotensial med bruk av sosiale mediekanaler. For hele 8 av 10 nordmenn bruker en sosial mediekanal daglig.

ANFOs undersøkelse viser at annonsørene vil bruke mer penger på sosiale medier. Slik er fordelingen:

* 43% vil øke på TikTok.

* 41% vil øke på YouTube

* 41% vil øke på Snapchat

* 32% vil øke på LinkedIn

Svært få kutter på disse plattformene.

Mange flere har testet ut TikTok sammenlignet med i fjor.

Halvparten av annonsørene brukte ikke TikTok i fjor. I år er det 31 prosent som ikke har testet ut denne nokså nye kanalen som har tatt en hel generasjon av barn og unge med storm.

Men Facebook på sin side sliter mye mer.

I 2020 ville 1 av 3 annonsørene øke på Facebook. Nå er det kun sju prosent som vil øke, mens 38 prosent vil kutte.

53 prosent vil fortsette med cirka samme budsjett. Det er verdt å legge til at ingen annonsører sier at de ikke bruker kanalen og at Facebook fortsatt er den sosiale medieplattformen med flest daglige brukere.

Fire av ti tror ikke på influensere

Når det kommer til influensere så bruker i dag sju av ti influensere.

Influensermarkedsføring har hatt en fenomenal vekst de siste fem år med rundt 20 prosent vekst hvert år

I 2023 regner man med at 18 prosent av annonsørene sier de vil øke investeringen i influensermarkedsføring. Bare seks prosent sier de vil redusere.

ANFO mener at det er ikke helt urealistisk at influencermarkedsføring vil være en av flere vinnere når støvet har lagt seg etter en periode med flere personvernrestriksjoner, cookie-død og ellers et tøffere klima for målrettet markedsføring.

Samtidig har influensermarkedsføring et problem, for hele 36 prosent av annonsørene mener bruk av influencere har liten markedsføringseffekt.

Dette er likevel en sterkere tro på effekten enn for to og tre år siden. Tilsvarende tall i 2020 var 46 prosent og 44 prosent i 2019.

Powered by Labrador CMS