Byråbattle arrangeres for første gang den 27. mai. Eventet vil ha fokus på byråenes pitcher, og det er publikum som avgjør hvem vinneren er ut fra faglig presentasjon og underholdning.
Byråbattle arrangeres for første gang den 27. mai. Eventet vil ha fokus på byråenes pitcher, og det er publikum som avgjør hvem vinneren er ut fra faglig presentasjon og underholdning.

Arrangerer Byråbattle for første gang

– Jeg tror det er sunt å gjøre litt sport i det vi jobber med, slik at vi hele veien pusher oss selv og lærer av hverandre.

Publisert Sist oppdatert

– Markedsføringsforeningen i Oslo har lenge hatt lyst til å skape en arena hvor byråene kan vise seg frem og skinne med sin beste kompetanse. En arena hvor vi som kunder har et sammenligningsgrunnlag og som kan bidra til litt sport og vennlig konkurranse i bransjen vår, forteller daglig leder i Markedsføringsforeningen, Anna Andrea Hvinden til KOM24.

I den forbindelse arrangerer MFO Byråbattle, inspirert av sitt eget arrangement; Kanalbattle. Forskjellen på Kanal- og Byråbattle er at det er byråene som blir utfordret og får en helt konkret brief som skal pitches, og hvert byrå får 20 minutter til å presentere den beste løsningen. Briefen de lager en løsning på er fiktiv.

Med et tettpakket program ønsker Markedsføringsforeningen i Oslo å ha fokuset på byråene og deres presentasjon. Anna Andrea Hvinden er spent på det kommende arrangementet.
Med et tettpakket program ønsker Markedsføringsforeningen i Oslo å ha fokuset på byråene og deres presentasjon. Anna Andrea Hvinden er spent på det kommende arrangementet.

–Produktet som skal pitches er barberhøvelen, som Gillette mer eller mindre har hatt monopol på i mange år. Byråene skal komme med sin strategi, også skal de presentere kreative uttak.

Publikum som jury

I tillegg til de kreative uttakene skal de levere målgruppeanalyse og segmentering, hvem er den ideelle brukeren, anbefalte kommunikasjonsmål, performance strategi og anbefalt tone of voice.

– De får full frihet til å presentere strategi og kreative uttak i forskjellige kanaler. Det blir interessant å se hvordan de argumenterer og kommer frem til de ulike løsningene og ikke minst hvordan de velger å presentere det. Her håper vi jo på både underholdende og faglig sterke presentasjoner. Og jeg tror det er de som finner en god balanse her, som stikker av med seieren.

På Byråbattle , akkurat som på Kanalbattle, er det publikum som er juryen, og som skal stemme frem sin vinner og svare på; Hos hvilket byrå ville dere plassert deres (fiktive) 2 millioner kroner, basert på dagens presentasjoner?

Seier som premie

– Det er første gang vi arrangerer Byråbattle. Vi skulle egentlig ha arrangementet i februar, men det ble utsatt. Dette er et typisk arrangement hvor det er gøy å ha publikum og engasjement fra salen og jeg hadde et svakt håp om at det ble lov jo nærmere sommeren jeg flyttet det. Men hybridarrangementer er den nye normalen, så vi krysser fingre for å ha folk i salen og vet mange kommer til å se det på stream.

Markedsføringsforeningen har 4000 markedsførere samlet i organisasjonen. Hvinden tror det å bli utpekt som vinneren av Byråbattle vil være stort nok i seg selv. Ambisjonen hennes er at dette blir en årlig happening og at seieren vil henge høyt i byråverdenen.

– Jeg tror det er sunt å gjøre litt sport i det vi jobber med, slik at vi hele veien pusher oss selv og lærer av hverandre. Også skal vi ha det skikkelig gøy på veien. Det håper jeg Byråbattle bidrar til.

Et godt utgangspunkt

Masha Scekic skal represente PHD media sammen med Marte Skilhagen. Scekic ser fram til å være med på den uhøytidelige konkurransen.

– For meg personlig er det en mulighet til å jobbe tettere med min kollega, Marte Aa. Skilhagen. Byråbattle-prosjektet blir en fin måte å bli bedre kjent med hverandre på, forteller Masha Scekic.
– For meg personlig er det en mulighet til å jobbe tettere med min kollega, Marte Aa. Skilhagen. Byråbattle-prosjektet blir en fin måte å bli bedre kjent med hverandre på, forteller Masha Scekic.

– Det skulle bare mangle at vi deltar når MFO inviterer til jobbfest. Vi mener jo at PHD har et godt utgangspunkt gjennom at våre verdier og vår strategiprosess er tuftet på at kreativitet og innovasjon gir økt effekt og bedre resultater, så case-løsninger som dette passer godt med måten vi jobber på.

Med samme taktikk og strategi som PHD media alltid bruker gjennom innsiktsarbeid som underlag for både strategi og kreative muligheter, håper de å kunne stikke av med seieren.

– Målet er å «maketheleap» slik at vår løsning faktisk gjør kunden best rigget for vekst og suksess. Så gjenstår det og se om vi får til det! Spennende blir det uansett.

Powered by Labrador CMS