Bergans og POL ble som eneste norske selskap og byrå nominert i den prestisjetunge konkurransen Clio Awards i USA, og ble i dag hedret med bronse i kategorien «Fashion & Beauty»
Bergans og POL ble som eneste norske selskap og byrå nominert i den prestisjetunge konkurransen Clio Awards i USA, og ble i dag hedret med bronse i kategorien «Fashion & Beauty»

Fikk bronse i sterk konkurranse med motegiganter som Gucci, Vouge og Burberry

Bergans og POL ble som eneste norske selskap og byrå nominert i den prestisjetunge konkurransen Clio Awards i USA, og ble i dag hedret med bronse i kategorien «Fashion & Beauty»

Publisert

- Bergans er en modig kunde, som tør å utfordre seg selv og bransjen de er en del av. Vi har fått lov å følge satsningen deres på bærekraft de siste årene og synes det er veldig stas at de nå får internasjonale priser i konkurranse mot store internasjonale motegiganter som Gucci, Burberry og Vouge, sier Rikke Sofie Jacobsen og Sara Marie Hødnebø, kreatørene bak konseptet, i en pressemelding.

Sammen stakk dei to selskapene av med bronse i Clio Awards i USA i kategorien Fashion & Beauty.

POL har utviklet grunnkonseptet «The Collection of Tomorrow» som ble lansert som et pilotprosjekt i 2019. Bergans har siden den gang videreutviklet konseptet, og selv produsert flere uttak internt. Responsen har vært overveldende og nå er Bergans i ferd med å kommersialisere kolleksjonen, som en del av deres satsning på bærekraft.

The Collection Of Tomorrow er et innovasjonsprosjekt Bergans startet sammen med den finske fiberprodusenten Spinnova. Sammen vil de utvikle ny teknologi som gjør det mulig å fremstille tekstiler på en mer bærekraftig måte og utforske sirkulære forretningsmodeller.

Spinnovas tekstilmateriale er cellulosebasert og fremstilles uten bruk av skadelige kjemikalier. Materialet er 100 prosent resirkulerbart, som betyr at man kan bryte brukte produkter ned til fiber og lage nye produkter av dette igjen. En viktig del av The Collection Of Tomorrow er også Bergans’ svært nyskapende forretningsmodell. Denne går ut på at forbrukeren, ved å kjøpe et produkt, også blir deleier i den totale mengden av Spinnova-materiale. Man eier altså en gitt materialmengde. Materialmengden er formet som et produkt når du kjøper det, men når produktet er ferdig i bruk kan det resirkuleres i sin helhet og bli til et helt nytt produkt. Og slik kan syklusen fortsette.

Jobben har tidligere vunnet gull i Epica, samt var med i nominasjonen om Grand Prix i Eurobest. I tillegg har den vunnet flere bransjepriser.

Powered by Labrador CMS