(Bak f.v.) Anna Andrea Hvinden, Daglig leder i MF og MFO. Anniken Englund, Markedssjef i MFO. Pål Listuen, Administrerende direktør i Pollstat og Line Enger Bjerke, Analytiker i Opinion. Ikke til stede: Tove Botnen, Seniorrådgiver i Opinion.Click to add image caption

Markedsforbundet og Opinion lanserer «Markedsføreren 2022»

Undersøkelsen skal gi markedsførerne et bedre vurderings- og beslutningsgrunnlag i jobbene sine.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Markedsforbundet og Opinion skal sammen gjennomføre undersøkelsen «Markedsføreren 2022», og vil ta for seg alt fra lønnsnivå, markedsbudsjett, rolle og mandat i bedrift til ønsket og faktisk søkelys på mangfold og bærekraft i kommunikasjon.

– Vi ønsker å gi markedsføreren et solid argumentasjonsgrunnlag i bedriftene de jobber i, enten det gjelder lønn, mandat internt, tilgang til ressurser eller ønske om forbedringer, sier Daglig leder for både Markedsforbundet og MFO, Anna Andrea Hvinden i en pressemelding.

Markedsforbundet utgjør et av Norges største nettverk innen markedsføring, med et felles mål om å gi markedsførerne et bedre vurderings- og beslutningsgrunnlag i jobbene sine.

– Ved å kartlegge «normen» i bransjen, så kan vi bedre se hvordan vi som foreninger kan jobbe mer strategisk for å hjelpe markedsføreren. Og så klart gi merkevarene mulighet til å optimalisere markedsavdelingen og dens rolle og funksjon i bedriften.

To bransjer som kan lære av hverandre

Markedsforbundet er en paraplyorganisasjon for fire lokalforeninger i Norge, herunder SRF – Salgs- og Reklameforeningen i Bergen, MFFS – Markedsføringsforeningen i Stavanger, TMF – Trondheim Markedsforeningen og MFO – Markedsføringsforeningen.

Undersøkelsen vil sendes ut til alle de 9000 medlemmene på tvers av lokalforeningene og dermed gi nyttig statistikk fra hele bransjen nasjonalt, hvor det også vil være mulig å se på eventuelle regionale forskjeller.

Opinion, det største norskeide selskapet i analysebransjen, har som ønske å gi markedsførere innsikt som gir gjennomslagskraft og tyngde på egen arbeidsplass.

– Vi ser virkelig fram til dette strategiske samarbeidet med Markedsforbundet og er sikker på at dette er to bransjer som har mye å lære av hverandre, sier Opinions Pål Listuen, i samme melding.

Undersøkelsen vil gjennomføres og publiseres i løpet av januar og februar 2022, og den endelige rapporten vil også inneholde betraktninger fra viktige stemmer i bransjen omkring resultatene fra undersøkelsen og markedsførerens situasjon i 2022.

Powered by Labrador CMS