Therese Jacobsen, Ida Ekroll Johansen, Anne Kristine Grønlund i det nyetablerte byrået Jubel.
Therese Jacobsen, Ida Ekroll Johansen, Anne Kristine Grønlund i det nyetablerte byrået Jubel.

Full Jubel for nyetablert designbyrå: –Vi liker å kjenne at vi bygger noe helt eget

Damene bak ønsker selv å sitte 100 prosent på eiersiden og kjenne pulsen på lønnsomheten av det de leverer.

Publisert

Denne uke ble designbyrået Jubel lansert.

Therese Jacobsen, Ida Ekroll Johansen, Anne Kristine Grønlund er damene bak det nyetablerte byrået, og kjenner hverandre fra før gjennom felles bakgrunn fra blant annet Studio VUES.

De mener det er, og vil fortsatt være, et økende behov for designtjenester i Norge fremover.

– Vi tror det er riktig timing å starte noe nytt, og teste nye arbeidsformer - akkurat nå er det mange som skal ruste seg for en ny fremtid etter korona. Det er tydelig at mange bedrifter ser verdien i bruke av designmetodikk til både produkter, tjenester og ansattopplevelser, vi har lyst til å være med på den reisen, forteller Grønlund til KOM24.

Vil til eiersiden

– For meg er det stort å tenke på at første gang vi jobbet sammen var Therese min Kreative leder og jeg juniordesigner. Nå er vi partnere i eget selskap, forteller Johansen.

Damene er enige om at de er en spennende match både faglig og verdimessig.

– Dette ville vi rendyrke i et eget miljø. Mindre rammer og større fleksibilitet. Vi ser hva vi og vår kompetanse skaper av verdi. Nå ønsker vi selv å sitte 100 prosent på eiersiden og kjenne pulsen på lønnsomheten av det vi leverer, meddeler Grønlund.

For dem er ingen kunder for store eller for små. Målet deres er å hjelpe selskaper som ønsker mer treffsikre løsninger, basert på reelle behov - og skape gode opplevelser.

Ønsker å skape jubel

De ønsker å jobbe med kunder som ser verdien av at de beste ideene skapes sammen. Uansett om det er utvikling av en ny tjeneste, en merkevareplattform, internkultur eller sette retning for selskapet med en ny strategi.

– Vi tror på samspill og at de beste løsningene bor i skjæringspunktet mellom reelle brukerbehov, teknologi og sterke konsepter. Med stort engasjement og analytiske metoder, ønsker vi nå å skape jubel, forteller Grønlund.

– Kombinasjonen tjenestedesign og merkevare har ikke så mange fått til enda, i mitt perspektiv er dette to fagområder som går som hånd i hanske. Eller de er helt avhengig av hverandre for å lykkes, legger Jacobsen til.

En gründertilværelse

Akkurat nå jobber de med en prototype for et helt nytt verktøy som forener tjenestedesign og merkevare på en smart og effektiv måte.

Damene kjenner på gründertilværelsen enn så lenge, da de skal finansiere hele oppstarten selv. Johansen forteller at de satser stort.

– Vi liker å kjenne at vi bygger noe helt eget, med egne midler. Det siste året har vist at vi kan klare oss fint med god hjemmekontor-rigg, og vi kan derfor spare masse på driftskostnader.

– Vi er spent på nå å teste «nomade»-livet. Dette er åpenbart en kortsiktig løsning, men gir oss mulighet til å unngå lån og investeringer fra eksterne selskaper. Så frem til jul blir det litt lønn og mye jobbing.

Powered by Labrador CMS