Thomas James Mcbride(23) jobber med AI-trening i selskapet Vainu, Petter A.H. Langdalen(24) jobber i et startup i Husleie.no, Marius Vestlien Hansen(24) jobber som digital markedsføringsansvarlig i Expleo Group Norway og Magnus Ruud Johannessen(25) jobber som markedsføringsansvarlig i Livshelse.

– Det hender vi tar en pizza på bedriftskortet. Skal vi ansette noen i framtiden lønner vi de først, og oss sist

Markedsføringsbyrået RePlan består av fire gutter under 25 år, som kombinerer studie, deltidsjobb og nyoppstartet byrå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Thomas James Mcbride, Petter A.H. Langdalen, Marius Vestlien Hansen og Magnus Ruud Johannessen i RePlan studerer til vanlig bachelor i digital markedsføring, og har hver sin deltidsjobb. Etter å ha undersøkt markedet så de at det var stor etterspørsel på digitalisering innen annonsering og søkemotoroptimalisering. Da bestemte de seg for å opprette et eget byrå.

– Vi så at vår kompetanse kunne bidra til at bedrifter kan ha et byrå å forholde seg til uten at de må ansette en hel markedsføringsavdeling, forteller daglig leder i RePlan, Petter Langdalen til KOM24.

De fire guttene har gått hele studieløpet sammen, og når de er ferdig til sommeren håper de å satse for fullt på bedriften. Enn så lenge jobber de på frivillig basis, og kombinerer bedriften med deltidsjobb.

– Det hender vi tar en pizza på bedriftskortet. Skal vi ansette noen i framtiden lønner vi de først, og oss sist.

Sultne på læring

I oppstartsfasen var de største skeptikerne, guttene selv. Spørsmål som «er vi er gode nok?», «kan vi faktisk tilby det her?» og «kan vi ta den prisen vi ber om?» dukket opp og gjorde dem usikre. De innså til slutt at de faktisk kunne levere på kompetansen de hadde.

– Er vi trygge, er også kundene trygge. Det går hånd i hånd. Etter hvert som vi fikk flere kunder, ble vi tryggere på oss selv. Læringskurven har vært bratt selv om alle har jobbet med markedsføring fra før i forskjellige bransjer.

– Vår fordel er at vi er unge. Digital markedsføring er i endring nesten minutt for minutt, og vi er fortsatt sultne og nysgjerrige på å lære. Noe som også er litt av grunnen til at vi startet. Også har vi mer fritid enn det vi hadde hatt med kone, barn, hytte og hund som er en fordel for oss.

Høy kompetanse mot lav betaling

Hovedmålet er å skape arbeidsplasser innen markedsføring, spesielt for studenter i fremtiden. Langdalen mener det er mange studenter som jobber med markedsføring ulønnet. Til tross for at studenter har mye god kompetanse, og er oppdaterte på digital markedsføring.

– Vi ønsket å skape betalte arbeidsplasser for studenter i markedsføring. Studenter jobber med høy kompetanse, og det er ulønnet arbeid som tilfører høy verdi til arbeidsgiverne som får den hjelpa. Som studenter ser vi at det vi leverer, også er en god investering også for kundene.

For tiden jobber guttene med avsluttende bacheloroppgave i digital markedsføring. Kunnskapen de henter inn gjennom bacheloren ser de fordelen av å bruke i bedriften.

Samtidig ser de også at kunnskap fra oppgaver og kundeforhold i byrået kan brukes i bacheloren.

Kaster frykten

Ideen om byrået var først enkel prat mellom guttegjengen i august. Bare en måned etterpå var RePlan oppe og gikk. Siden jul har de hatt totalt nærmere ti kunder, men planen er å ta inn flere da etterspørselen er stor.

– Siden vi har deltidsjobb og skole på siden har vi vært redde for å ta på oss for mye. Men den frykten har vi kastet ut vinduet, nå tenker vi å «gønne» på.

I oppstarten tilbydde de alt de kunne innen digital markedsføring. Med tiden har de spisse inn og fokusert mer på annonsering, søkemotoroptimalisering (SEO) og nettsidebygging.

Powered by Labrador CMS