Fra venstre: Pelle Josephson (ny CEO, Anorak), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Jenny Kaiser (CEO,
Åkestam Holst) og Ørnulf Johnsen (CEO, &Co).
Fra venstre: Pelle Josephson (ny CEO, Anorak), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Jenny Kaiser (CEO, Åkestam Holst) og Ørnulf Johnsen (CEO, &Co).

Anorak endrer strategi og henter nordisk tungvekter som CEO

Pelle Josephson tiltrer i dag som ny CEO i Anorak.

Publisert Sist oppdatert

Pelle Josephson blir ny CEO i Anorak, og får oppgaven med å transformere Anorak til et kreativt ledet og strategisk drevet reklame- og kommunikasjonsbyrå i toppsjiktet sammen med sine NoA-søsken &Co, Åkestam Holst og Bob the Robot.

Det kommer fram i en pressemelding.

Med over 20 års bransjeerfaring - blant annet som mangeårig CEO i DDB Oslo, Managing Partner NORD DDB og Ehrenstråhle & Co i Stockholm - er svenske Pelle Josephson håndplukket til å lede Anoraks transformasjonsreise.

– Jag har fulgt NoA siden starten og er utrolig imponert av deres ambisjoner. jeg vet også hva Anorak kan når vi er på vårt beste, sier Josephson.

Når ny CEO skulle rekrutteres, var NoA klar på at man ønsket mer forretnings-strategisk kompetanse inn i selskapet.

– Vi er midt i et stort skifte i markedet. Jeg vil bidra til å skape en forandring, og jeg vet hvor viktig kreativitet er for at vi skal fortsette å vokse, sier Josephson.

CEO i NoA Norge, Kai Holmberg, sier følgende om ansettelsen: 

– Pelle ticker av på alle boksene. Sjansen for å finne en person som forstår og respekterer kreativitet, som har god forretningsforståelse og internasjonal erfaring, er erfaren og empatisk som leder, og i tillegg kan bo og jobbe i Oslo, er tilnærmet null. Det var vår styreleder Thomas Høgebøl som kjente Pelle fra før og tok den første telefonen. Etter det tok det bare dager, og ikke uker, før vi alle skjønte at her har vi truffet blink og kunne signere avtalen.

Samtidig med lederskiftet endres også Anorak’s strategi. Reklame står i et paradigmeskifte fra å si at «alt handler om kreativitet» til «å hjelpe kundene nå sine forretningsmål», skriver de i pressemeldingen.

– Se for deg kraften av sterk, emosjonell historiefortelling når den er helintegrert i utviklingen av det beste innen merkevare, strategi, produkt og teknologi. Da flytter vi fjell og skaper bærekraftig vekst for selskap, folk og samfunn. Nøkkelordet her er «integrert», og i NoA har vi alle disse superkreftene som til sammen øker utbytte og reduserer risiko for kundene, sier Holmberg.

Endring i strategi påvirker også Anorak’s kundemix og arbeidsform: 

– Anorak ønsker å utvikle oss videre for å hele tiden være den beste versjonen av oss selv. Vi samarbeider allerede med toneangivende aktører som OBOS, Ruter og Gjensidige, og under ny strategi ønsker vi flere samarbeidspartnere med komplekse utfordringer og store vekstmål.

Powered by Labrador CMS