Pål Mikael er en av de seks ungdommene som er med i kampanjen Vis Leg.

Vinmonopolet-kampanje skal få unge til å vise leg

– Vi vil at de unge skal være stolte av seg selv, derfor lagde vi denne kampanjen.

Publisert

«Vær stolt av den du er. Vis leg.»

Dette er slagordet i den nye kampanjen til Vinmonopolet, hvor målet er at unge i alderen 18–25 år skal vise legitimasjon uoppfordret når de handler på polet.

Ansvarlig for merkevare i Vinmonopolet, Hege Bergskaug.

– Vi jobber med ansvarlig salg hver dag, så å få de unge til å vise legitimasjon uoppfordret er derfor kjempeviktig. Etter pandemien har vi merket at vi må be flere om å vise legitimasjon. Derfor har det nå kommet en ny kampanje, forteller ansvarlig for merkevare i Vinmonopolet, Hege Bergskaug.

VisLeg sin nettside forteller de at de har filmet seks sterke personer mellom 18 og 25 år, som har tatt et tydelig valg om å tørre å være seg selv. «Legitimasjon er beviset for at du er du. Vær stolt av den du er.»

I kampanjevideoen møter vi seks ungdommer med forskjellig bakgrunn, som forteller om hva som gjør de «annerledes». Vi møter blant annet 20 år gamle Pål Mikael, som bruker alle pronomen og uttrykker seg selv gjennom klærne.

– Kampanjen er laget i samarbeid med Los og Co og Apparent, regissøren til videoen er Kavar Singh. Vi brukte mange visuelle grep for å vekke oppmerksomhet, men også for å spille på emosjoner. Ved bruk av det visuelle kan man kjenne på følelsene vi prøver å vise fram i videoen.

Ikke skuespillere

Det var Aparent som fant menneskene som er med i videoen.

– De fant unike personer som ville være med på kampanjen og dele sin historie, noe som var kjempeviktig for oss. Budskapet ville ikke blitt troverdig om vi hadde brukt skuespiller.

Pål Mikael er ikke-binær, og bruker klær for å utrykke seg.

Bergskaug mener kampanjen støtter godt opp i arbeidet med ansvarlig salg, ikke bare for å sikre seg at unge viser leg, men også for å gi selvtillit til unge.

– Vi skal være polet for alle, og i kampanjen åpner vi opp for å reflektere rundt det å være annerledes, men samtidig gi anerkjennelse og trygghet. Kampanjen handler om ungdommer som er stolte over den de er, det de står for og har oppnådd – uavhengig hva omverdenen måtte mene eller tenke.

Stolte av seg selv

Hun mener det kan være utfordrende når man er ung fordi man føler man skal være seg selv, men samtidig heller ikke gjøre noen feil.

– Vi vil at de unge skal være stolte av seg selv, derfor lagde vi denne kampanjen.

Responsen på kampanjen har vært veldig bra, forteller Bergskaug.

– Kampanjen har vært på i SOME i over to uker og vi ser allerede at vi treffer målgruppen godt. Filmene blir delt og det er stort engasjement.

Hun sier kampanjen også er en viktig støtte internt i det daglige arbeidet med ansvarlig salg.

– I samfunnsdebatten er det alltid noen som ikke liker at man ikke er innenfor «normalen», men det har gått veldig bra med tilbakemeldinger så langt. Vi skal være Polet for alle, og det viser vi med denne kampanjen.

Powered by Labrador CMS