Kommunikasjonsdirektør ved UiA Øivind Moen Eskedal

UiA på Arendalsuka: – Det er en gave for oss at det er i regionen vår

UiA satser stort på Arendalsuka. Bruker ressurser på å være synlige.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(ARENDAL)– Vi har i våre planer at vi skal satse mer på Arendalsuka. Det er jo en gave for oss at det er i vår region. Her skal vi jo være best, her må vi være best.

Det sier kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Arendal, Øivind Moen Eskedal, til KOM24.

Sørlandets største kommunikasjonsavdeling

UiA satser stort på Arendalsuka og har en egen stand midt i byen og et stort telt der de har flere arrangement hver dag under hele Arendalsuken.

– Der tar vi fram bredden på universitetet men og det som er viktig for oss. Sak nummer en for UiA nå er å prøve å sikre finansiering til psykologistudiet. Så i dag har vi hatt Finn Skårderud som er professor 2 hos oss i psykologisatsingen vært på scenen med et psykisk helse-tema, forteller Eskedal.

– Hva er jobben til kommunikasjonsavdelingen oppe i dette?

– Vi har ansvar for standen, men både på stand og i telt involverer vi fakultetene som faktisk gjør jobben. Så legger vi til rette og driver med ideutvikling til hva de kan gjøre og bidrar til å synliggjøre ting digitalt, forteller han.

Hver dag under Arendalsuka er de rundt syv stykker fra kommunikasjonsavdelingen til stede i Arendal. Med rullering er rundt halvparten av kommunikasjonsavdelingen i sving i løpet av arrangementet.

Kommunikasjonsavdelingen til UiA er en av de aller største på Sørlandet og består av rundt 30 personer. En av de største jobbene deres for tiden er å sørge for at universitetet blir mer synlig nasjonalt.

Super bowl

– Undersøkelser viser at vi ligger i anonymbobla nasjonalt, det må vi gjøre noe med. Vår utfordring er å bli mer synlig nasjonalt, da må vi jo bruke den anledningen Arendalsuka er. Når jeg går rundt her nå så er det for å se hva andre gjør og prøve å finne på noe slik at det er vanskelig å dra herfra uten å få med seg at her er et universitet, sier han.

Oppmerksomhet klarte de å skaffe seg til gangs i vinter da de hev seg på Super bowl-hypen etter at Will Ferrell var i en reklame der han mobbet Norge. Svaret deres ble den mest sette svarvideoen på YouTube, nå har den nesten 900 000 visninger - uten bruk av verken reklamebyrå, kjendiser eller sponsede innlegg i sosiale medier.

Alt ble gjennomført på svært kort tid.

– Ideen kom på tirsdag og vi hadde publisert det på lørdag. Det gikk uvanlig fort for seg, sier han og sier at det er en del ting som må klaffe for at det skal gå, samtidig som de må prioritere.

– Gøy å se det går an

– Vi måtte legge vekk ting, og så er det litt tilfeldigheter. Han som er best å filme sånt hos oss var tilgjengelig, så er vi prisgitt at har flinke og kreative folk. Jeg skrev selv manuset sammen med en annen og så har vi en gjeng som jobbet med hvordan få det synliggjort digitalt. De jobbet med å dytte det ut til dere i pressen. Det er ikke ofte det skjer og det er ikke sikkert vi kommer til å treffe så godt igjen, men det er gøy å se det går an. Men det inspirere til å tenke nytt og akseptere at det og kan feile, sier han.

Eskedal sier at produksjonen kostet dem så lite at om det bare hadde blitt en greie internt på universitetet, hadde det vært greit og.

Saara Ojanen, Maria Van School, Øyvind Moen Eskedal, Øyvind Andreas Strømme, Arne Martin Larsen. Folk fra kommunikasjonsavdelingen til UiA på stand under Arendalsuken.

Men dette er ikke den eneste gangen de prøver på nye ting. I vår lagde de personaliserte videoer til alle som var ferdige med masteren sin.

– Hva får dere igjen for å gjøre sånne ting?

– Det vi får igjen er oppmerksomhet. Det er mange vi møter på Arendalsuka som refererer til det, blant annet et universitet, som jeg ikke trenger å nevne navn på , som sa «shit, vi skulle ha kommet på den ideen», forteller han.

Det gir dem og synlighet internasjonalt, Eskedal sier de har blitt kontaktet av flere professorer og rektorer fra USA.

Og synlighet er de glade for å få.

– Det er en av våre hovedutfordringer. De som har studert hos oss har et gjennomgående godt inntrykk av hva vi driver med, problemet er at det er for få, sier han.

Powered by Labrador CMS