Oversiktsbilde ANFO Effekt.

Billettprisene på eventer skyter i været

Hva skjer i event-verdenen når prisene øker? 

Publisert

Med dagens økonomiske situasjon er det mange som synes hverdagen har blitt litt vanskeligere. 

For eventarrangører reiser spørsmålet seg: Er det økonomisk forsvarlig å gjennomføre ulike arrangementer?

I en e-bok deler CheckIn statistikk, for å gi deg svaret på dette spørsmålet. Tallene er basert på 35000+ arrangementer med over to millioner deltakere. 

Utviklingen av billettprisen

I første kvartal 2021 lå gjennomsnittsprisen for en billett på 290,64 kroner. Imidlertid har prisene skutt i været siden den gang.

I 2021 steg gjennomsnittsprisen til 446,7 kroner, mens den i 2022 nådde 795,83 kroner – en økning på hele 78 prosent fra året før. 

Prisene fortsatte å stige i 2023, med en gjennomsnittspris på 857,05 kroner – hele 92 prosent høyere enn i 2021.

Flere faktorer, som økte kostnader for strøm, mat, bensin og høyere rentenivå siden 2021, påvirker denne oppadgående billettprisstigningen. Dette resulterer også i økte utgifter for leverandører, foredragsholdere og lokaler.

Konklusjon

Mange eventarrangører bekymrer seg for hvordan økte billettpriser vil påvirke deltakerinteressen.

Overraskende nok viser statistikken fra CheckIn at gjennomsnittsantallet deltakere faktisk øker.

Til tross for en nesten dobling av prisene de siste to årene, fortsetter folk å melde seg på, kjøpe billetter og delta på arrangementene.

Det er verdt å merke seg at mange arrangører bruker CheckIn for gratis arrangementer, noe som kan påvirke tallene.

På grunn av inflasjon, renteøkning og en rekordlav kronekurs ser arrangørene seg nødt til å justere billettprisene oppover.

Da er det gode nyheter at Checkins tall viser at prisøkningen ikke har hatt negativ innvirkning på gjennomsnittsantallet deltakere fram til fjerde kvartal 2023. Om denne trenden fortsetter, avhenger tilsynelatende av arrangementenes kvalitet.

Powered by Labrador CMS