Tim Nilo, Askeladden, delte sine beste tips fra scenen i

Askeladdens beste råd for å sikre god markedsføring

Stiller seg selv tre grunnleggende spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(THE HUB, OSLO): – I markedsføringen og mediehverdagens ve og vel er det en jungel av ulike plattformer, strategier, taktikker og kanaler vi blir oppfordret til å bruke og alle lover gull og grønne skoger. Det vi liker å gjøre er å forenkle ting.

Det sier Tim Nilo i Askeladden AS.

– Det er feil, folk driter i det

De siste fire årene har Askeladden & Co lansert 20 merkevarer. Hvilke spørsmål bør man stille seg for å sørge for maksimalt gjennomslag og forretningseffekt? Det prøvde han å svare på på scenen fra Social Media Days i Oslo, tirsdag.

Han sier de har lært seg å stille tre essensielle spørsmål når de skal i gang med markedsføringen sin.

Det første spørsmålet er rett og slett om folk vet at det er de som snakker.

– I utviklingen av merkevarestrategier står vi overfor hvordan skal dette se ut og sørge for at alle kjenner igjen at det er Dr. Dropin som snakker og ikke konkurrenten. Det prøver vi å ha en systematisk tilnærming til, sier han.

Målet er at det skal være nok for folk å se farge og liten del av logoen for å kjenne igjen merkevaren.

Nilo sier at 80 prosent av jobben til markedsførere i dag er å sørge for at man skiller seg ut og står ut overfor kundene.

– Vi som markedsfører har lett for å tro at folk bryr seg like mye om merket som vi gjør. Det er feil, folk driter i det, sier han.

Han viser til en undersøkelse som er gjort, at har man en gruppe på 100 potensielle kunder i målgruppen som man skal nå med reklame i sosiale medier, så er det bare 40 prosent som får med seg at det er en annonse de blir eksponert for. Av de 40 prosentene kan man igjen fjerne en stor gruppe, slik at man til slutt står igjen med at det bare er 16 prosent som får med seg at det er din gruppe som er avsender.

– Det betyr at 84 prosent av markedsføringen er bortkasta. Det er ikke lett å gjøre noe med reklameoppmerksomheten, men det vi kan gjøre er å sikre avsenderidentiteten, sier Nilo.

Snarveien til din merkevare

Han sier det handler om å ha et sett med kommunikative og visuelle virkemidler som hjelper de som markedsførere og lar kundene forstå at det er de som snakker.

– Det er en snarvei til din merkevare, sier han.

Da handler det om grep som grafikk, farger, kjendiser, logo, slogan, karakterer, former og lyd.

– Dette er en løpende greie som skal skape bro mellom fysiske tilstedeværelse og det digitale universet, forklarer han.

Dette er grep de har tatt i bruk i ulik grad på sine merkevarer.

– Vi gjør dette for forhåpentligvis får vi bittelitt mer uforholdsmessig betalt for alle kontaktpunktene vi har. Og det skal styrke seg for neste gang om bruker det konsistent, sier Nilo.

Målet er å adressere den wasten og få litt mer betalt for hver gang de snakker.

Det andre spørsmålet de alltid stiller seg er om de får nok ut av kundene sine.

Hvor mye koster det de å skaffe seg nye kunder og hvor mye er hver kunde verdt?

– For kort tid siden krevdes det dyre lisenser og millioninvesteringer, nå trenger det ikke koste mer enn noen hundrelapper i måneden, sier han.

Askeladden har en CDP, customer data plattform som de bruker aktivt.

– For de som ikke hørt det før, se på det som godt gammaldags kartotek med kundekort. Der har vi all data fra nettsidebesøk, hvilke e-poster er det som blir åpna, hva slags innhold liker kunden, vi har all digital kjøpshistorikk og informasjon fra kassasystemer. Dette mates inn og brukes aktivt for å øke livstidsverdi av kundene, forteller han.

De bruker det og i analyseformål.

– Når vi nok mennesker?

– Det sier oss hvor mye vi kan investere og gasse på for å sikre maksimal vekst og lønnsomhet på sikt, sier han.

Det siste spørsmålet de stiller seg er om de når nok mennesker for å klare å nå de forretningsmessige målene de har satt seg.

– Prinsippene for markedsføring gjelder fortsatt, men virkemidlene har endret seg. Om man bare fokuserer på den lavest hengende frukten går man glipp av masse butikk om man ikke investerer i kjennskap, peker han på.

Nilo understreker hvor viktig det er å bygge kjennskap, som igjen skal gi vurdering og etter hvert fortjent salg.

Han viser til et samarbeid de gjorde med en stor podkast. Problemet er at den bare når ut til litt over 50 000 mennesker med hver episode.

– Det er ikke nok for å flytte nok mennesker, så vi måtte ha alternative distribusjonskanaler for å flytte flere mennesker. Derfor tok vi med oss et filmcrew inn i studio og klipte dette til og sendte det videre til alle de 800 000 vi vil treffe i bakkant. Og har vi truffet så skviser vi sitronen så godt vi klarer, forklarer han.

Powered by Labrador CMS