I Oslo, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Bergen er det regionssamlinger for Social Media Days i år.

Social Media Days har ryddet opp i kategorier og kriterier

Har ladet opp til ti års jubileet og gjort kategoriene mer relevante for dagens sosiale medie-verden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I år blir det tiende året hvor prisutdelingen Social Media Awards, tidligere kalt Gullenken, er en del av Social Media Days. Konferansen har som mål å være Norges fremste møteplass for alle som jobber med sosiale medier, uansett nivå.

I år er det regionssamlinger i Oslo, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Bergen. Sistnevnte er utsatt til slutten av november grunnet høyt smittetrykk. Social Media Awards deles ut i Oslo 27. september på The Hub.

Gjennomgått kategorier og kriterier

Det faglige nivået innen sosiale medier i Norge er høyt og det er stadig nye utfordringer for å få innholdet sitt synlig og målgruppen engasjert. Vi ser at mange virksomheter har stått i spesielt vanskelige utfordringer de siste par årene, grunnet pandemien, men at mange har tatt i bruk sosiale medier på stadig nye måter, sier prosjektleder Morten Martinsen.

Social Media Awards har ikke bare skiftet navn, men også hatt en gjennomgang av kategorier og kriterier.

– Vi vet at noen kategorier opplevdes overlappende og utydelige tidligere år, så nå har vi ryddet opp og gjort kategoriene enda mer relevante for dagens sosiale medie-verden, sier juryleder Astrid Valen-Utvik i en pressemelding.

Hun er stolt over den store kompetente gjengen hun har med seg som jurymedlemmer, som i år består av:

Årets Social Media Awards jurymedlemmer.

– Det var viktig for meg at vi skulle få en bredest mulig representasjon fra alle involverte i sosiale medie-bransjen, slik at vi skal kunne gjøre juryarbeidet på best og mest mulig kompetent vis, sier hun.

Nye kriterier

I år har juryen laget en felles liste over kriterier som gjøres i forbindelse med utvelgelsen i hver kategori. Det skal bli enklere for alle å nominere sine favoritter, og alle skal vurderes etter de samme kriteriene. De viktigste elementene er:

  • Formidlingsevne
  • Fokus på kvalitet
  • Hvordan kreativitet utvises
  • Kanalforståelse
  • Målgruppeforståelse
  • Vurderer engasjement
  • Hvorvidt man er nytenkende
  • Håndtering av dialog
  • Total innholdsproduksjon
  • Virkemiddelbruk; tekst / bilde / video
  • Håndhever lover / regler

Alle virksomheter / merkevarer / personer som har en tilstedeværelse i sosiale medier, kan nomineres i de ulike relevante kategoriene, uavhengig av om innholdet lages på Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok, LinkedIn eller andre sosiale kanaler. Ettersom vi i juryen ikke kan se alt innhold som deles langt tilbake i tid på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, vil det i disse tilfellene være nødvendig å lenke til skjermdumper eller andre ting som kan vises til i begrunnelsen, om det skal være en vesentlig del av begrunnelsen til en nominasjon, sier Valen-Utvik.

Ser etter et helhetsbilde

Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, konkurranseregler o.a., men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke absolutt alt av publiserte poster inneværende år, på alle nominerte kandidater. Juryen skal danne seg et best mulig helhetsbilde av den totale tilstedeværelsen og innholdet som deles i sosiale medier.

Vi gleder oss til å lese alle de innsendte nominasjonene, og til å jobbe oss frem til finalister og vinnere av årets Social Media Awards. Det ble ikke konferanse i 2020 av naturlige årsaker, så nå gleder vi oss til å gå gjennom nominasjoner for innhold laget i enten 2020 eller 2021, og til å gi mange flinke folk vel fortjent heder og ære!

Årets kategorier:

KategoriBegrunnelse
Årets betalte kampanje i sosiale medierPrisen deles ut til den beste betalte kampanjen det siste året, enten produsert av merkevaren selv eller et byrå.
Årets dialog/relasjonsbygging i sosiale medierPrisen deles ut til den profilen som har inspirert og ivaretatt dialog med sine følgere i sosiale medier på en spesielt god måte. Det legges vekt på kreativitet, strategi og evnen til å skille seg ut.
Årets fagperson i sosiale medierPrisen deles ut til en som tar ansvar og utvikler faget sosiale medier videre. En som for eksempel er en god rådgiver og sparringspartner, internt eller eksternt. Som brenner for faget sosiale medier, og stadig «får ting til å skje», enten gjennom å få synlig kred for det eller ikke. En som utfordrer seg selv og sine kollegaer, og stadig utvikler forståelsen for sosiale medier.
Årets innhold/post i sosiale medierPrisen deles ut til den beste posten det siste året - uavhengig av kanal
Årets organiske kampanje i sosiale medier
Årets profil/side/kanalPrisen deles ut til en enestående profil/side/kanal i sosiale medier skiller seg ut på en spesielt god måte. Det legges vekt på å tenke utenfor boksen, levere verdi, skape oppmerksomhet og å få gode resultater.
Årets strategi i sosiale medierPrisen deles ut til en virksomhet som har lagt en klar strategi - overordnet for sosiale medier generelt eller spesifikt for en konkret kampanje, et prosjekt eller kanskje en lansering av en ny kanal for deres virksomhet. Her legges det vekt på hvordan strategien ble jobbet frem, hvilke virkemidler som ble brukt og hva resultatene ble.
Årets student-caseJuryen utformer hvert år en oppgave som studenter blir utfordret til å levere et løsningsforslag på. Prisen deles ut til det beste innsendte bidraget, som også vil bli presentert på hovedkonferansen under prisutdelingen.
Årets talent i sosiale medierDenne prisen deles ut til en 'rising star' innen sosiale medier i Norge. Enten det er en nykommer i faget som nå jobber i byrå, i en virksomhet - eller kanskje ikke har begynt å jobbe enda, men som likevel utmerker seg i bransjen.
Årets team/byrå/avdeling i sosiale medierPrisen deles ut til et byrå, team eller en avdeling som ligger langt fremme i skoene innen sosiale medier. Som tester, erfarer, videreutvikler og deler det de lærer for stadig kompetanseheving.
Årets virksomhet/merkevare i sosiale medierPrisen deles ut til den virksomhet / merkevare som har levert best i sosiale medier det siste året. Det kan være i en bestemt kanal, eller en god miks av flere kanaler som FB, IG, Snapchat, TikTok, LinkedIn o.l.
Juryens overraskelsePrisen deles ut til en person, merkevare, kampanje eller lignende som har utmerket seg spesielt det siste året. Her er det ikke mulig å nominere kandidater.

Powered by Labrador CMS