- For å finne hjertesaken vår innen bærekraft har vi hatt en workshop med flere aktører i Trysil, sier PR- og markedsansvarlig i Destinasjon Trysil Gro Kveldro Bruksås (t.h)

Awake skal hjelpe Destinasjon Trysil

– I samarbeid med kommunikasjonsbyrået Awake har vi nå prioritert hvordan vi skal kommunisere vårt bærekraftsarbeid.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– I Trysil gjør vi mange tiltak innen bærekraft som vi er stolte av, men som vi ikke har klart å kommunisere godt nok ut til våre gjester. I samarbeid med kommunikasjonsbyrået Awake har vi nå prioritert hvordan vi skal kommunisere vårt bærekraftsarbeid og med hvilken styrke, forteller Gro Kveldro Bruksås, PR- og markedsansvarlig i Destinasjon Trysil i en pressemelding.

I en undersøkelse blant medlemsbedrifter i Destinasjon Trysil sier 99 prosent at de synes det er viktig og veldig viktig at de kommuniserer bærekraftsarbeidet mot gjester.

I følge meldingen har Trysil jobbet med bærekraft og reiseliv siden 2010, men de har aldri klart å kommunisere dette godt nok ut til gjestet. Det nye konseptet «Alltid i bevegelse» skal være en kommunikasjonsparaply som Trysil kan sette alt bærekraftsarbeidet under.

Trysil fikk sitt første Merket for bærekraftig reisemål allerede i 2013 som de første i Norge og Europa. Denne ordningen er for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig med bærekraftig utvikling. Trysil har blitt remerket i 2016 og 2019 og jobber kontinuerlig med tiltak innenfor klima og miljø, sosialt ansvar og økonomisk levedyktighet.

Skape tillit

For Trysil er det viktig å kommunisere tiltak og mål med stolthet, men også å fortelle om utfordringer. Ved å være ærlig i sin kommunikasjon skal de skape tillit hos gjester og samarbeidspartnere.

I prosessen med Awake har Trysil valgt en hjertesak.

- For å finne hjertesaken vår innen bærekraft har vi hatt en workshop med flere aktører i Trysil. I tillegg er det gjennomført en spørreundersøkelse blant Destinasjon Trysils medlemmer. Helse og aktivitet var en naturlig hjertesak for oss, da det ligger i kjernevirksomheten vår gjennom hele året. Vi ønsker at flere skal være i bevegelse gjennom aktivitetene vi tilbyr, som også gir gode helsegevinster både fysisk og mentalt, sier Bruksås i meldingen.

I tillegg har Trysil valgt fem hovedområder som skal supplementere hjertesaken. Disse er Mangfold, Ivareta naturen, Transport, Avfall og gjenvinning og Grønn energi.

Blant annet skal avfallssortering i hytteområder komme på plass.

- En av grunnene til at vi ikke har kommunisert vårt bærekraftsarbeid tidligere er at avfallssortering ikke har vært på plass for våre gjester. Det er et veldig synlig tiltak, og som mange mener er helt grunnleggende innen bærekraft. Nå er avfallssortering i hytteområdene i ferd med og rulles ut, og i løpet av sommeren 2022 skal i første omgang hytteområdene i og rundt fjellet ha fått moloksystemer med kildesortering.

I 2022 skal Trysil igjen remerkes som bærekraftig reisemål. Dette er en omfattende jobb, hvor man må svare på 100 indikatorer for å få tildelt merket for tre nye år.

Kommunikasjonskonseptet skal favne alt av bærekraftsarbeid Trysil gjør. Det handler om å hele tiden jobbe for å bli et mer bærekraftig reisemål.

Trysil skal alltid jobbe med bærekraftig utvikling. For alltid i bevegelse handler om at Trysil skal eksistere i fremtiden, for alltid.

– Det har vært en svært lærerik og spennende prosess å jobbe med Trysil. Vi er imponerte over alle tiltakene de gjør på bærekraft, og ikke minst drivkraften og samholdet til tryslingene. For oss i Awake er det gøy å se at kommunikasjonsverktøyet vårt fungerer så godt, sier Marte Alstad Hansen, kreativ leder i Awake.

Powered by Labrador CMS