Maria Aasen, nyansatt landssjef for Patriksson i Oslo.

Nok et rødt år for Patriksson Group i Norge

Underskudd og krympende inntekter tre år på rad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden toppåret i 2018 har det gått bratt nedover med inntektene til svenske Patriksson Group i Norge.

Selskapet som ble etablert i Norge i 2009, klarte å hente inn 14,2 millioner kroner i inntekter i 2018. Men alt året etter var dette krympet til 9,2 millioner kroner. Koronaåret 2020 ble heller ikke et år å juble over for svenskene i Norge. Da stoppet inntektene på bare 8,6 millioner kroner. Byråomsetningen endte på seks millioner kroner, en nedgang på rundt 600 000 kroner, sammenlignet med året før.

Usikre inntekter

Årsresultatet ble 220 000 kroner i tap, noe som er en kraftig forbedring fra 2019, da de tapte rundt en million kroner. Til sammenligning hadde de 84 000 kroner i pluss i 2018.

Nedgangen i 2020 skyldtes først og fremst effektene av pandemien, skriver managing director i Norge, Maria Aasen i en e-post til KOM24.

– Mange kunder i våre hovedkategorier ble hardt rammet og dette påvirket virksomheten vår. Den generelle nedturen de siste årene har handlet om store strukturelle endringer i motebransjen hvor mange av våre kunder opererer. Forretningsmodellene er endret fra store samleutgivelser mange ganger i året til helt nye flyter, skriver Aasen i e-posten.

Styret i selskapet bekrefter i regnskapet at koronakrisen traff dem hardt. Blant annet måtte de redusere bemanningen med én person.

Som et resultat av de dårlige årene som byrået har hatt i Norge, er egenkapitalen til selskapet borte.

– Selskapets fremtidige inntekter kan være usikre dersom kundene blir borte som følge av krisen, skriver selskapet i notene.

De skriver også at starten på 2021 viser en langsom, men jevn sving, etter et kaotisk 2020.

De skriver videre at det overordnete målet for 2021 holdes med en forventet akseptabel lønnsomhet og positivt resultat.

Aasen bekrefter at 2021 har vært et tøft år for byrået.

– Tatt litt lenger tid enn vi trodde

– Effektene av pandemien har vart store deler av året. Men siden i sommer har vi en stadig tettere strøm av prosjekter og henvendelser, skriver hun.

– Vi ansetter flere nye personer og fortsetter å utvikle samarbeidet med våre kunder i flere kategorier enn tidligere.

I notene til regnskapet skriver de at styret har iverksatt nødvendige strategiske tiltak for å styrke driften i 2021, samt med å konvertere nesten 400 000 kroner i gjeld til egenkapital.

Aasen sier til KOM24 at Norge er et viktig marked for dem og at de har langsiktige planer med sin tilstedeværelse i Norge.

Vår etablering i Norge er langsiktig. Muligens har de større oppdragene, både de pan-skandinaviske og de større norske, tatt litt lengre tid enn vi trodde, men nå får vi stadig flere slike og ser lyst på fremtiden, skriver hun.

Patriksson Communication AS

ÅrDriftsinntekterDriftsresultatResultat før skatt
20208 564 768−74 992−219 617
20199 235 478−959 000−1 024 000
201814 241 000134 000111 000

Powered by Labrador CMS