– Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre noen flere prosjekter direkte med lokale butikker på en god stund. Men da favorittbaren min ringte og spurte om litt hjelp til en enkel julekampanje kunne jeg ikke si nei, sier Sollin Sæle.
– Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre noen flere prosjekter direkte med lokale butikker på en god stund. Men da favorittbaren min ringte og spurte om litt hjelp til en enkel julekampanje kunne jeg ikke si nei, sier Sollin Sæle.

Vinbar på Grünerløkka med kreativ twist på julesalget: – Da favorittbaren min ringte, kunne jeg ikke si nei

Inspirert av «Might Be Coming Soon», men ikke en oppfølger.

Publisert Sist oppdatert

– OsloVelo Bodega er et helt unikt sted som tar inn og selger ting på vegne av lokale kunstnere, designere, artister og til og med andre lokale barer i området. De er kanskje ikke billigst, men de har andre kvaliteter som er viktigere for noen enn akkurat hvor mange prosent avslag du får. Den kontrasten hadde vi lyst til å leke med, sier kreatør i Anorak, Sollin Sæle til KOM24.

Sammen med teampartner og kreatør Sebastian Pandonis, står hun bak OsloVelo Bodegas julekampanje, og kom opp med ideen som skal formidle at både butikken og nettbutikken er åpen, selv om baren er stengt.

Nødt til å appropriere tilbake

OsloVelo Bodega er en liten vinbar på Grünerløkka i Oslo, som under forrige skjenkestopp i 2020 måtte tenke nytt for å sikre seg inntekter. I rekordfart fikk de etablert en vintagebutikk i et forsøk på å overleve pandemien når baren ikke fikk servere alkohol.

Julekampanjen gikk nylig live, og spiller på kontrasten mellom naboenes store salgskampanjer og hva den lille lokaleide «bodegaen» har å tilby.

– Det er jo også en økende trend at gigantiske bedrifter bruker looken og følelsen til mindre, uavhengige bedrifter, så vi tenkte det var på tide å «ta igjen» og herme etter dem, men med vår egen spin, sier kreatør Pandonis.

Mandag denne uken gikk kampanjen live.
Mandag denne uken gikk kampanjen live.

«Siden de store kjedene approprierer small-business estetikken, har vi i år sett oss nødt til å appropriere dem tilbake», heter det i en versjon av de nye tilbudsavisene som er lagt ut i oppganger over hele Grünerløkka.

– I tillegg til tilbudsaviser består kampanjen også av geografisk målrettede displayannonser samt instagram- og facebookannonser i klassisk masete salgskampanje-stil som fremhever aktuelle enkeltprodukter, forteller det kreative teamet.

Tilbudsavisen er designet av William Stormdal, og viser tilbudsstjerner med tekster som «70 prosent vintage», «85 prosent foretrekker lokale butikker» og «100 prosent det broren din ønsker seg», istedenfor prisen på produktene.
Tilbudsavisen er designet av William Stormdal, og viser tilbudsstjerner med tekster som «70 prosent vintage», «85 prosent foretrekker lokale butikker» og «100 prosent det broren din ønsker seg», istedenfor prisen på produktene.

Men prisen på produktet får du ikke vite før du kommer inn i nettbutikken.

–Vi har ikke mye salg, vi er nisje, og trenger å gjøre det bedre kjent blant folk i nærområdet at vi har butikk i tillegg til bar, sier medeier i OsloVelo Steffen Skau Linnert.

Et stort kompliment

OsloVelos julekampanje er inspirert av stuntet på Grünerløkka i fjor, men ikke en oppfølger.

«Might Be Coming Soon» av Sollin Sæle for handelsstanden og folket på Grünerløkka, innkasserte gull under Gullblyanten tidligere i år..
«Might Be Coming Soon» av Sollin Sæle for handelsstanden og folket på Grünerløkka, innkasserte gull under Gullblyanten tidligere i år..

– På ingen måte, selv om vi hadde lite budsjett og måtte ty til papp utendørs igjen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre noen flere prosjekter direkte med lokale butikker på en god stund. Men da favorittbaren min ringte og spurte om litt hjelp til en enkel julekampanje kunne jeg ikke si nei, sier Sæle.

Kampanjen «Might Be Coming Soon», for handelsstanden og folket på Grünerløkka, var en påminnelse om å hjelpe de små butikkene for å overleve, og en påminnelse om å legge julehandelen til de små butikkene på Løkka. En rekke mennesker engasjerte seg med Instagram-kontoen @beholdoslo.

Medeier Skau Linnert melder så langt om positive tilbakemeldinger og håper flere lokale butikker lar seg inspirere til å gjøre en ekstra innsats for å bli sett istedenfor å gi opp.

Selv med mange store kjeder på kundelisten til Anorak, tviler kreatørene på at de store kjedene vil føle seg noe særlig truet av kampanjen.

– I så fall tar vi det som et stort kompliment, sier Sæle.

– Alt har sine kvaliteter. Av og til trenger du en billig bukse og av og til vil du ha en italiensk bukse som er redesignet av noen i nærområdet ditt til en kul fest. Det ene utelukker ikke det andre, og rent personlig synes vi det hadde vært like synd uansett hvilken av de to mulighetene som forsvant. Men akkurat nå kan man vel si at én av dem litt mer truet enn den andre, avslutter det kreative teamet.

Powered by Labrador CMS