Bente Kvam Kristoffersen, Lene Lyck Fasting, Markus Eckbo Endresen og Lisa Gjertsen Westad

Trigger mistet åtte millioner av omsetningen i 2020

2020 ble et tøft år for byrået, men melder om en knallstart på 2021.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi opplever fantastisk trykk i byrået om dagen og leverer solide jobber som engasjerer og skaper verdi for kundene våre. Nå gleder vi oss til høsten og resultatene vi skal skape frem mot neste år, sier daglig leder Bente Kvam Kristoffersen i Trigger Oslo, til KOM24.

Måtte permittere

For etter et tøft 2020 er hun glad for å se at 2021 har startet mye bedre. Tallene for første halvår viser en økning i byråinntekten på over 40 prosent sammenlignet med året før.

Og det trenger de, for 2020 ble et tøft år for dem. Åtte millioner kroner av omsetningen forsvant og de endte med en halv million kroner i minus på bunnlinjen.

Topplinja gikk noe ned i 2020, og kan tilskrives færre produksjoner hos kunder som ble direkte rammet av pandemien.

Da pandemien traff for fullt så Trigger, i likhet med flere andre byråer i bransjen, seg nødt til å permittere ansatte. Løsningen ble å ta ut alle ansatte i ulike stillingsprosenter, inkludert ledelsen.

– Vi hadde trolig hatt et pent plussresultat om vi ikke hadde kalt tilbake folkene våre så tidlig som vi gjorde. Vi valgte likevel å gjøre det for å sikre fart og ikke minst for å gjøre belastningen en permittering har på den enkelte ansatt minst mulig, sier Kristoffersen.

Har kapret flere nye kontrakter

Hun sier at 2020 var et år med mye turbulens og usikkerhet for byrået som nå nærmer seg 40 ansatte.

– Jeg er utrolig stolt over det vi fikk til sammen i byrået da hele verden ble snudd på hodet. På tross av lockdown og permitteringer klarte vi å jobbe opp en ny sammensetning av kundeporteføljen og utvikle nye produkter og tjenester. Og i fjor høst vant vi over 60 prosent av alle pitchene vi deltok i, sier hun.

Regnskapstall Trigger

Trigger20202019
Salgsinntekter46 620 00054 456 000
Byråinntekter29 000 00031 410 000
Driftsresultat−660 000419 000
Resultat før skatt−490 000533 000

– Når samfunnet nå åpner opp igjen, og kundene som ble hardt rammet har tatt foten av bremsen, vises det allerede på resultatet for første halvår i 2021, sier Kristoffersen.

I siste halvdel av 2020 og i første halvdel av 2021 har Trigger vunnet flere store kontrakter, deriblant Samsung, ELKO, Schneider Electric og Nasjonalmuseet. I tillegg har byrået fått fornyet tillit fra Innovasjon Norge og Bufdir.

– Skal fortsette å utfordre

Noen av kundene Trigger Oslo jobber med i dag er: Bulder Bank, Oslo Kommune, Fleks, Atea, Coca-Cola, AF-gruppen, Bufdir, Fortum, Google, Limpi, Cisco, Lotteri- og Stiftelsestilsynet, Samsung, Active Brands (Kari Traa, Sweet Protection) og Plantasjen.

– Vi er et kommunikasjonsbyrå som skal fortsette å utfordre, og opplever at det resonnerer godt i markedet. Vår kjernevirksomhet er posisjonering av virksomheter der engasjerende kommunikasjon står sentralt i alt vi gjør, sier Kvam Kristoffersen.

Powered by Labrador CMS