– Eiendomsannonser har det samme oppsettet – hele tiden. Dessuten er de fylt med kjedelig språk, dårlig språk, sjelløst språk og ufrivillig komisk språk.
– Eiendomsannonser har det samme oppsettet – hele tiden. Dessuten er de fylt med kjedelig språk, dårlig språk, sjelløst språk og ufrivillig komisk språk.

– Eiendomsannonser er fylt med kjedelig og sjelløst språk

Tekstforfatter Rita reagerer på klisjefylte og gjentagende boligannonser. DNB kjenner seg ikke igjen i kritikken.

Publisert Sist oppdatert

Selvstendig næringsdrivende Rita Tvede Bartolomei (41) fra Arendal jobber fulltid som tekstforfatter og frilansjournalist, og har spesialisert seg på kommersielle tekster for bedrifter.

I forbindelse med at hun hadde sett seg lei av eiendomsmeglere som benytter seg av gjentagende og klisjefylte fraser, delte hun et innlegg på LinkedIn. Da tok det fyr i kommentarfeltet.

– Utgangspunktet for LinkedIn-innlegget som jeg la ut denne uka, var denne utslitte boligannonse-frasen: «Vi har gleden av å presentere …». Setningen ser ut til å være veldig populær blant meglere. Samme type frase går igjen i flere boligannonser. Derfor bestemte jeg meg for å lage et LinkedIn-innlegg.

Folk er lei gjentagende klisjeer

Et lite søk på Google og på Finn.no ga henne det endelige beviset: «Vi har gleden av å presentere», brukes ofte av meglere over hele landet. Finn.no har totalt rundt 1600 boligannonser med «vi har gleden av å presentere».

Bartolomei forteller at responsen på LinkedIn-innlegget var overveldende.

På seks døgn har innlegget til Bartolomei fått over 9500 visninger.
På seks døgn har innlegget til Bartolomei fått over 9500 visninger.

– Folk sier de er lei av å se de samme beskrivelsene, de samme klisjeene og overskrifter som egentlig ikke forteller noe interessant og selgende om boligen. I utgangspunktet var jeg usikker på om jeg ville få mye respons. Kanskje var det bare en sær observasjon av en som jobber med tekster hver dag.

Selv om Bartolomei ikke er på leting etter ny bolig, dukker det ofte opp eiendomsannonser i Facebook-feeden hennes. Av ren nysgjerrighet klikker hun seg inn på dem for å ta en titt.

– Eiendomsannonser har det samme oppsettet – hele tiden. Dessuten er de fylt med kjedelig språk, dårlig språk, sjelløst språk og ufrivillig komisk språk. Eiendomsannonse-tekster har stått på stedet hvil i flere år. Det samme gjelder faktisk for stillingsannonse-tekstene, selv om noen har begynt å tenke nytt.

Eiendomsmeglere bryr seg ikke

Eiendommer selges raskt i Norge, boligprisene fortsetter å øke, samtidig som det blir færre boliger til salgs over hele landet.

– Det tror jeg er årsaken til at eiendomsmeglere ikke «gidder» å bry seg om tekst: Boligene selger jo uansett. Men når alle eiendomsannonser er ekstremt like, vil det være mye å vinne på å være den originale aktøren. Det ligger enormt mye positiv merkevarebygging i å skrive bedre tekster om eiendommer, boliger og tomter.

Hun nevner «fint beliggende enderekkehus», «nyere eierleilighet med rekkehusfølelse», «innholdsrik eiendom», «tiltalende og stor» som eksempler på hva tynnslitte fraser kan være.

– Eiendomsmeglerne selger hjem som vi skal leve livene våre i, men likevel så er eiendomsannonsene alltid så upersonlige, blodfattige og helt uten «hjem»-følelsen. Setninger som «vi har gleden av å presentere» sier ingenting om boligen og verdien den vil få for kjøperen.

Kjenner seg ikke igjen

KOM24 tok kontakt med kommunikasjonsrådgiver i DNB Eiendom, Vidar Korsberg Dalsbø for å gi muligheten til å komme med et tilsvar. Han forteller at det alltid er et forbedringspotensial for salgsoppgaver, og tekstene er noe de er opptatt av.

– Jeg kjenner meg imidlertid ikke helt igjen i at DNB Eiendom bruker mye gjentagende fraser. Noen ganger vil boligannonser se like ut for kundene, særlig når man søker på en bestemt type bolig og innenfor samme geografiske område. Det er jo begrenset hvor mange måter man kan beskrive et rekkehus på eller en 2-roms på Tåsen.

Dalsbø legger til at boligannonsene som følger et kjent rammeverk kan også være en fordel for kjøperne fordi de da vet hva de er ute etter og at boligen kan komme opp på ulike søkeord - for eksempel hvis du kun er på utkikk etter et «enderekkehus».

– Personlig er jeg ikke en stor tilhenger av at meglere benytter «Vi/jeg har gleden av å presentere …». Min anbefaling til våre meglere har alltid vært å gå rett på sak og ha fokus på boligen. Men til syvende og sist er det megleren i samråd med selger som er den som har ansvaret for salgstekstene.

Kurs og strenge krav

Dalsbø påpeker at teksten er faget til en eiendomsmegler, og måten de presenterer boligen på er en viktig del av både utdanningen og arbeidsoppgavene til en megler.

– I DNB kjører vi en del interne kurs, for eksempel for nyansatte. I tillegg får våre meglere faglig støtte på tekstene fra for eksempel ledere eller kollegaer. Det er strenge krav til hva som kan og ikke kan være med i en slik tekst, og innholdet må derfor være helt korrekt. En salgstekst blir ofte til i samarbeid med selger, for de kjenner boligen og området best, og kan gi kjøperne innblikk i kvalitetene ved boligen.

– Hvorfor tror du folk reagerer?

- Det er mange meninger om boligmarkedet og salg av boliger. Det er bra, og vi setter pris på engasjement. Tekstene som produseres kan alltid bli bedre, og for oss er dette nyttig lærdom som vi skal ta til oss. Det er åpenbart rom for å være mer kreativ og leke med språket, og vi har jo eksempler fra våre meglere som både har brukt humor og sang for å presentere boliger. Er dette Norges ærligste boligannonse? (dnbeiendom.no)

Dalsbø legger til at det samtidig er viktig at eiendomsmeglerne ikke blir for kreative og lyriske og glemmer hovedoppgaven – nemlig at det er en bolig som skal bytte eier. Det er boligen som skal stå i fokus og som skal beskrives til potensielle kjøpere på en ordentlig og forståelig måte.

En meglers portefølje

– Bartolomei tror årsaken til at eiendomsmeglere ikke «gidder» å bry seg om teksten er fordi boligene selger jo uansett. Hva mener du om påstanden?

- Det stemmer i alle fall ikke for DNB Eiendom. Vi bryr oss om teksten. Konkurransen om kundene er knallhard, og om en megler ikke lager gode salgsoppgaver ville kundene forsvinne. Tidligere salgsoppgaver er på mange måter en meglers portefølje på samme måte som en journalist kan vise til publiserte artikler. Det er derfor mange som har kjøpt bolig, velger samme megler når man skal selge kort tid etterpå.

For å unngå en gjentagende og klisjefylt boligannonse, foreslår Bartolomei at de blant annet kan skrive annonsen som en journalistisk artikkel. Hun mener det avhenger helt av boligen, selger og kjøper, hvordan historien bør fortelles.

– Hva med fengende titler og ingresser? Intervjue kilder og bruke sitater? Ta inn helt andre typer fakta og kuriosa. All annen viktig informasjon som må inkluderes, kan settes opp i en punktliste som før. Eiendomsmeglerbransjen ville vunnet mye på å engasjere eller ansette tekstforfattere og tidligere journalister for å bygge sin merkevare og sitt omdømme, mot både selgere, kjøpere og samarbeidspartnere, mener tekstforfatteren selv.

Til slutt påpeker Bartolomei at alle boliger og nærområder har noe ved seg som gjør dem annerledes.

– Men det krever innsats, formidlingsevne og engasjement å presentere boliger på en helt annen måte i annonsetekster.

Powered by Labrador CMS