Johannes Gulbrandsen jobber med kommunikasjon ved Norges delegasjon til EU. Bildet er tatt før korona.

#MinJobb

– Jeg kjempet i øyeblikket en kamp om centimetere med en hel bataljon av pressefolk og korrespondenter som hadde flokket til

Kommunikasjonsrådgiver Johannes Gulbrandsen ved Norges delegasjon til EU forteller om dagen han møtte Erna Solberg, Emmanuel Macron og Angela Merkel på jobb.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonsrådgiver, Johannes Gulbrandsen, ved Norges delegasjon til EU som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er kommunikasjonsrådgiver ved Norges delegasjon til EU, plassert i hjertet av det europeiske distriktet i Brussel. Min jobb går ut på å synliggjøre delegasjonens arbeid, både for publikummet der hjemme, samt ovenfor Brussel-miljøet. Hva det betyr er at jeg (under normale forhold) arbeider med tekst- og video-produksjon, foredragsvirksomhet, bistår under politiske besøk og arrangementer.

– Som Norges største utenriksstasjon dekker EU-delegasjonen et svært bredt fagfelt og mange varierte temaer. Jeg arbeider særlig med tematikkene EFTA/EØS-samarbeidet, EØS-midlene, regionalt samarbeid, forskning, innovasjon, utdanning, digitalisering, arbeidsliv og likestilling, Justis; Schengen og migrasjon samt helsesamarbeid.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det kuleste med jobben min er alt jeg får oppleve og lære. Jeg tenker ofte at jeg er heldig som er omgitt av så skarpe, kunnskapsrike og dyktige kollegaer som jeg er. Jeg er helt sikker på at jeg resten av livet vil huske tiden ved EU-delegasjonen som spesiell, fordi jeg hver dag jobbet med så kompetente og engasjerte mennesker med en helt unik forståelse for europeisk politikk, kultur og samarbeid.

– Jeg må og få trekke fram variasjonen i alt jeg får oppleve i min stilling, både når det gjelder temaer og oppgaver. Norges delegasjon til EU mottar under normale forhold omtrent 9000 besøkende årlig. Under pandemien har dette tallet dog sunket betraktelig og for å erstatte foredragsvirksomheten har jeg opprettet en podkast hvor jeg intervjuer diplomater om deres fagfelt. I tillegg til at jeg som produsent, vert og lydteknikker får ikledd meg mange hatter og utviklet nye ferdigheter så lærer jeg masse, og opplever en variasjon på jobb jeg ikke ville vært uten. Sjekk gjerne ut «EU-delegasjon» på YouTube, Spotify eller Itunes!

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Jeg er såpass heldig at jeg har svært få arbeidsoppgaver jeg går rundt og misliker, men jeg kan jo nevne at hjemmekontoret av og til kan bli ensomt når pandemien nå er i gang med å spille sin femte encore-låt, godt etter at konserten egentlig skulle vært over. Brussel er en utrolig kul by å bo i, med masse spennende ting å gjøre og mennesker fra hele verden som har reist hit alene for å jobbe. Pandemien setter dog en liten demper, og har gjort det vanskeligere å bli kjent med det store mangfoldet av unge som er her i samme situasjon.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg begynte først med kommunikasjon da jeg arbeidet som praktikant ved EU-delegasjonen vår-19. Som EU-student var UDs praktikantordning lenge en aspirerende drøm og særlig EU-delegasjonen i Brussel sto høyt på lista. Som praktikant arbeidet jeg mye i kommunikasjonsseksjon, og klarte med tid etterhvert å opptjene noen nyttige erfaringer.

– Min desidert kuleste dag på jobb var da Erna Solberg deltok under møte i Det europeiske råd, og jeg som fotograf plutselig sto korte femti meter fra blant annet Emmanuel Macron og Angela Merkel. Jeg kjempet riktignok i øyeblikket en kamp om centimetere med en hel bataljon av pressefolk og korrespondenter som hadde flokket til fra Amsterdam til Athen, men er det rart jeg fikk mersmak?

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg er kanskje ikke flink nok til å stoppe opp og trekke inspirasjon fra andre i kommunikasjonsbransjen. Men det hender ofte at jeg kan lese noe eller høre noe jeg synes er spesielt godt kommunisert, uavhengig av kontekst, og så bli inspirert til å bruke det i mitt arbeid. Ellers blir jeg og selvfølgelig inspirert av mine nærmeste medarbeidere i kommunikasjonsseksjonen ved EU-delegasjonen; Eva Mære og Marit Aspaas.

Jeg får og nevne min gamle radio-kollega Petter Mollerup.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon kan selvfølgelig være svært mye, men for meg handler det om god, autentisk, engasjerende formidling.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Som relativt fersk arbeidstaker tror jeg at jeg kanskje skal utvise litt selvinnsikt og svare at det vet mer erfarne hoder bedre enn jeg.

Powered by Labrador CMS