Lederne i en bedrift diskuterer hva de skal gi sine ansatte i reklamefilmen. Ingen nevner pensjon.

Harselerer med bedriftsledere og pensjon i ny reklamefilm

Fagforeningen Tekna ønsker å sette spørsmål om pensjon på agendaen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke bare rettet mot egne medlemmer. Alle arbeidstakere trenger å tenke på pensjonen sin, sier direktør for marked og medlemsservice i Tekna Helene Johnsen, i en pressemelding.

Fagforeningen Teknas pensjonsbudskap i den nye videoen er tydelig: «2% er ikke nok» 

– Det å bevisstgjøre nordmenn på hva de har i pensjon, det er en del av Teknas samfunnsoppdrag. Ofte blir det fryktelig komplisert, så vårt mål med kampanjen er å snakke i overskrifter, sier Johnsen.

SE VIDEOEN HER:

2% er minstesatsen arbeidsgivere i privat sektor må sette av i pensjon for sine ansatte. Akkurat hvilken prosent som er vanlig i kreative næringer, fanges ikke opp av lønnsstatistikker fra Grafill eller Kreativt Forum. 

Bureau har stått for den kreative idéen, og filmen er produsert av Tangrystan med Meriam Branaas på regi. 

– Det er klart ledelsen mener det godt når de bruker store beløp på firmatur, firmagym eller firmavinkjeller. (Ja, det finnes!) De fleste vil at de ansatte skal trives. Men tenker man at det gjør opp for god pensjon, så er det en bjørnetjeneste som koster de ansatte dyrt, sier kreativ rådgiver i Bureau, Snorre Martinsen.

Powered by Labrador CMS