– Jeg tror det er lett å undervurdere folks vilje til å bruke tid på en god idé, sier kreatør i Try, Caroline Riis.
– Jeg tror det er lett å undervurdere folks vilje til å bruke tid på en god idé, sier kreatør i Try, Caroline Riis.

#MinJobb

– 89 prosent av all reklame blir ignorert

Har seks sekunder til å formidle en ide.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gangen er det kreatør i Try, Caroline Riis som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg jobber som kreatør i reklamebyrået TRY. Det innebærer ganske enkelt å finne på og utvikle reklamekampanjer for ulike kunder på huset. Som kreatør jobber man i team, så mine dager takles i tospann med Eirik Sørensen.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg elsker at ingen dager er like. Når man jobber med reklame, så er det som en fun size versjon av alt jeg liker, men som jeg ikke ville hatt tålmodigheten til å fullføre i langversjon. Med reklame får man lage filmer, stunt, bøker, produkter og tjenester – og det tar som regel aldri mer enn 2-3 måneder før man er over på neste prosjekt.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Pirk, pirk, pirk. Når man håndterer dyre kampanjer for viktige kunder, så vil man helst unngå at noen på Facebook skal påpeke at du har stavet «utdanning» med én «n». Det er også mye formuleringspirk med tekst, siden du skal prøve å si så mye som mulig med så få ord som mulig. Så da blir alle ord viktige, og åpne for endring.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Det tror jeg det finnes flere svar på. Det riktige svaret er at det gir meg utrolig mye å lage kampanjer som når ut til folk, rører folk og ikke minst endrer holdning og handling hos folk. Det litt mer sære svaret er at jeg tror jeg trenger å jobbe litt under press. Når man vet at alt man gjør skal satses på og kommuniseres ut i verden, så jobber man hardere. Jeg hadde nok vært hakket latere om det jeg jobbet med ikke skulle sendes på TV 2 i beste sendetid. Reklamebransjen kommer med en god dose stress, som jeg tror bare er bra for meg.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg blir inspirert av nytenkning. Eirik og jeg pleier å si vi liker reklame som ikke ligner på reklame. Jeg tror mange har et syn på reklame som noe tradisjonelt og slitsomt som man skipper over, og det er det ofte også. Men reklame kan også bety så mye mer. Som å kjøpe opp og legge ned Polens eldste pornoblad med The Last Ever Issue, eller som da Volvo innså at andre bilmerker ikke forsket på sikkerhet for kvinner i bil – så de gjorde all sin egen forskning tilgjengelig for alle med The E.V.A. Initiative. Begge var reklamekampanjer, men ingen av de lignet på reklame. Det er jobber som inspirerer meg til å dra på jobb hver dag og finne på noe helt nytt.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Gjennom et langt år med Teams-møter over kontorstemning, digital øl over stranda i Cannes og forståelig nervøse kunder i en veldig usikker tid, syns jeg bransjen har vært ekstremt tilpasningsdyktig og kommet seg relativt uskadet gjennom (bank i bordet), en utrolig kjip og vanskelig periode for alle. Så det er mer innsatsen enn selve jobbene som har inspirert meg i det siste.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon for meg er å nå gjennom. Det er lettere enn noen gang å nå folk, men deprimerende 89 prosent av all reklame blir ignorert. Så hva er det som gjør at de magiske 11 prosent funker? Det er noe vi leter etter hver dag. Heldigvis kan svaret komme i tusen ulike former, og det er ganske befriende (og litt frustrerende) for oss å se at det ikke finnes en oppskrift for hva som funker og ikke.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det er ingen hemmelighet at digital reklame har kommet for å bli, og for de fleste kampanjer i dag skal den funke like godt i alle kanaler. De beste idéene skal jo være enkle ideer som kan tilpasses alle flater, men vi kjenner også litt på det økende behovet for å formidle idéer på så kort tid som mulig. Helst 6 sekunder. Jeg tror det er lett å undervurdere folks vilje til å bruke tid på en god idé. Man ser 89 prosent som blir ignorert og tenker at man må snakke høyere og fortere. Men så glemmer man litt at de 11 prosent som funker fantastisk bra, ikke er fordi de ble fortalt på 6 sekunder, men fordi de laget kommunikasjon bra nok til å holde på oppmerksomheten din.

Les flere #MinJobb her.

Powered by Labrador CMS