Marte Ramborg sendte ut en pressemelding som ble plukket opp av NTB. – Det ble et sabla leven.

Slik klarte Marte Ramborg å gjøre alvorlige menn med veldig fine titler i Den Internasjonale Røde Kors-komiteen i Sveits svært opprørt

.Marte sendte ut pressemelding om at Israel hadde brutt Geneve-konvensjonene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

Vi har snakket med byråleder i Spoon, Marte Ramborg, som deler tanker om kommunikasjonsåret så langt. Hvilken låt som gir sommerfølelse, og serverer oss en av hennes største tabber, som skapte leven i Sveits.

– Hva gjør du i sommer?

– Er aller mest i Kragerø, der min mann er fra. Etter en uke der setter feriemoduset inn, og det virker som en full dagsplan å få bada, spist en is og lest bok. Det er så digg. Så blir vi kanskje rastløse etter uke tre, og må opp på noen topper i Jotunheimen.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Oi, det er egentlig mange, men Lisa Ekdahls Vem vet er en het kandidat. Jeg tror det var den eneste låta som ble spilt overalt sommeren 94. Jeg var student, det var varmt, alle vinduer sto oppe, gardinene blafret og Lisa sang. Sånn husker jeg den sommeren.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Tilbake til normalen – and then some. Det virker som det er full rulle for alle igjen. Nå hadde ikke vi noen nedgang i 2020, faktisk, men for mange ble det stillere. Det virker som det har gått veldig over.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Jeg tror det må være Try Råd og dermed byråleder Sindre Beyer. De vinner jo priser, anbud og kunder daglig virker det som, og har hatt en vanvittig vekst. Det er bare å ta av seg hatten! Og så har jeg lyst å si kommunikasjonsavdelingen i LO, ved Jenny Ann Hammerø og hennes kolleger. Det var jo et sjokk da Hans-Christian Gabrielsen døde brått, og hele organisasjonen ble satt på prøve. Der har de klart å balansere sorgen over tapet med å holde maskineriet i gang. Og Peggy Hessen Følvik har aksla ledertrøya på en formidabel måte.

– Hva er årets flause til nå?

– Hvis vi skal dømme etter omdømmefall, er det kanskje OBOS som står øverst på lista? De framstår som klønete og maktarrogante sett fra utsiden. Og Daniel Siraj har ikke klart å snu det inntrykket selv om han har gjort noen forsøk. Vi jobber for en del medlemsorganisasjoner som kunne gitt dem noen tips!

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Haha, her er det jo en del å velge i. Men en jeg husker godt, gjorde jeg som ganske nyansatt i kommunikasjonsavdelingen i Norges Røde Kors. Det var ferie, så jeg var fungerende pressesjef og skulle vise handlekraft. En norsk lege på oppdrag for oss i Midtøsten ringte opprørt og fortalte at Røde Halvmåne-ambulansen han satt i, var blitt beskutt av israelske soldater. Krigens folkerett slår fast at det ikke er lov å skyte på helsepersonell, så jeg sendte ut pressemelding om at Israel hadde brutt Geneve-konvensjonene. Det var nok noen flere internt som leste gjennom pressemeldingen, men med litt feriesvikt i kvalitetskontrollen, gikk meldingen ut. Og suksess: den ble plukket opp av NTB. Og det ble et sabla leven! Det viste seg, til min overraskelse, at det IKKE er opp til en skarve kommunikasjonsmedarbeider å fastslå brudd på krigens folkerett. Alvorlige menn med veldig fine titler i Den Internasjonale Røde Kors-komiteen i Sveits var veldig opprørt, myndighetspersoner i Israel likeså. Jeg trodde jo et øyeblikk at jeg hadde skapt internasjonal diplomatisk krise. Men så fikk jeg også oppleve hva god ledelse er. Da kommunikasjonssjef Herborg Bryn og generalsekretær Sven Mollekleiv ble loopet inn fra sine feriesteder, ble dramaet roet kraftig ned. Herborg var tydelig på at hun hadde ryggen min, og Sven ringte til Sveits og kjefta fordi de hadde blåst saken ut av proporsjoner. Det var tross alt snakk om en notis på NTB! Så trøsta de meg og sa at om seks uker kommer rapporten som sier det samme som vi sa. Og det gjorde den.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Jobb med både spiss og bredde! Det høres jo ut som en motsetning, men jeg mener det går an. Jeg tror de fleste må kunne litt om mye, fordi vi må ha en viss oversikt over hva som skjer både faglig, i samfunnet og innen teknologi. Men så tror jeg også på å dykke ned og ha et par spesialfelt der du briljerer. Generelt er jo ekte nysgjerrighet det som får oss lengst!

Powered by Labrador CMS