Dangfart Tønnesen er hyret inn for sin unike måte å nå menn på.

Lotteri- og stiftelsestilsynet samarbeider med 88-år gammel influenser

Internettfenomenet Dangfart Tønnesen skal få flere med spillavhengighet til å ta kontakt med Hjelpelinjen.

Publisert

— Jeg er stolt og ydmyk over å få være med å fronte en så viktig sak. Jeg har selv sett hvor ille det kan gå med personer i nære relasjoner som har hatt spilleproblem. Det unner jeg ikke min verste fiende, sier Dangfart i en pressemelding.

Ekte «Dangfart-ånd».

Dangfart Tønnesen er en fiktiv karakter som bor på Mannsverk i Bergen. Det er «ingen» som vet hvem som står bak figuren, som akkurat nå er aktuell med showet «Julegøy», sammen med blant annet Thomas Gjertsen.

Han har kombinert daglige juleshow med planlegging og innspilling av filmen til Hjelpelinjen. Med seg på laget har han blant annet Ole Soo som manusforfatter.

Dangfart valgte å bli med på prosjektet for å hjelpe Hjelpelinjen med å nå ut til de som er i en sårbar situasjon.

— Det har vært et fantastisk samarbeid, og jeg er glad for at jeg har fått «kunstnerisk frihet» til å lage filmen i ekte «Dangfart-ånd». Så håper jeg at jeg har klart å blande humor med en alvorlig undertone som gjør at folk ikke er redde for å søke hjelp. Åpenhet er utrolig viktig, sier han i pressemeldingen.

Filmen ble publisert søndag kveld og allerede har mange tusen sett den.

— Budskapet i filmen er at det aldri er for sent å søke hjelp dersom en får problemer med spill. Det er mange som går i flere år uten å fortelle om avhengigheten sin, og det er utrolig tungt både fysisk og psykisk. Målet er at flere skal ta kontakt med Hjelpelinjen etter å ha sett filmen, sier avdelingsdirektør for pengespill, Henrik Nordal.

Hjelpelinjen er en gratis tjeneste for personer med spilleproblem og deres pårørende. Det er Lotteri- og stiftelsestilsynet som har ansvar for å markedsføre tjenesten.

Henrik Nordal

Dangfart-karakteren har eksistert i mange år og han blir stadig betre kjent.

Vil nå menn

Karakteren er bygget på humor, som også er gjennomgående i kanalene hans på Facebook og Instagram. Samtidig er kanalene preget av mer alvorlige tema, som for eksempel psykisk helse.

Tall fra 2019 viser at 55 000 nordmenn har spilleproblem, og 122 000 er i risikosonen for å få det. Spilleproblem er et folkehelseproblem, og det koster samfunnet fem milliarder kroner hvert år.

— Hovedgrunnen til at vi ville samarbeide med Dangfart er at han når en målgruppe som er vanskelig å nå gjennom våre og Hjelpelinjen sine kanaler. I tillegg klarer han å skape et engasjement rundt postene sine, spesielt blant menn, som er ganske unikt. Derfor er vi veldig glade for at han vil hjelpe oss med å nå frem med dette viktige budskapet, sier Nordal i pressemeldingen.






Powered by Labrador CMS