Metas advokat, Christian Henrik Prahl Reusch kom med harde påstander mot Datatilsynet og mente de bare var ute etter oppmerksomhet da de valgte å gå ut og kreve at Meta slutter med å tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge.

Facebook-eier Meta tapte i Oslo tingrett

Oslo tingrett har kommet med en avgjørelse i saken mellom Meta og Datatilsynet. 

Publisert Sist oppdatert

Facebook-eier Meta får ikke medhold i Oslo tingrett i begjæringen om stansing av millionbøtene Datatilsynet har ilagt selskapet. 

Det melder NTB. 

Datatilsynet mener at Metas markedsføring er ulovlig fordi den innebærer en svært inngripende overvåking av brukerne. Selskapet har ikke fulgt opp forbudet mot å bruke persondata til overvåkingsbasert reklame, ifølge tilsynet. 

Personvernrettighetene til norske Facebook- og Instagram-brukere blir krenket for hver dag Meta ikke innretter seg, skrev Datatilsynet i en pressemelding da vedtaket ble kjent. 

Dagbøter på 1 million kroner begynte å løpe 14. august og kan pågå inntil tre måneder.

Facebook og Meta har begjært bøteinnkrevingen stanset i påvente av at spørsmålet om lovligheten rundt markedsføringen er endelig avgjort av rettsvesenet. 

Tidligere i august møttes Datatilsynet og Meta i Oslo tingrett for å avgjøre om teknologigiganten må følge vedtak om å betale dagsbøter på én million kroner. 

Det skjer etter at Datatilsynet i sommer beordret Meta, som eier Facebook og Instagram, å stoppe bruken av persondata til såkalt adferdsbasert markedsføring inntil selskapet gjør det på en lovlig måte. 

Slik markedsføring omtales også som overvåkingsbasert reklame fordi informasjonen om hva man liker og leser kan brukes til å velge hvem som ser en bestemt annonse. 

Nå har Oslo tingrett kommet med en avgjørelse i en innledende rettssak mellom partene. 

– Vi er svært glade for rettens kjennelse og resultatet. Dette er en stor seier for personvernet, skriver direktør i Datatilsynet Line Coll i en pressemelding, gjengitt av NRK

Powered by Labrador CMS