David Sandström, Chief Marketing Officer (CMO), forteller om store besparelser takket være KI.

KI kutter Klarnas markedsførings­kostnader med 100 millioner kroner årlig

KI hjelper Klarna med å kutte utgifter til markedsføringsbyråer med 25 prosent og kjøre flere kampanjer

Publisert

KI står for 37 prosent av Klarnas kostnadsbesparelser i første kvartal 2024, skriver selskapet i en pressemelding

Fortsetter det, tilsvarer det 100 millioner kroner på ett år, opplyser betalingsgiganten. 

Store besparelser

De viktigste endringene har vært knyttet til reduserte kostnader for eksterne byråer, besparelser på bildeproduksjon, økt effektivitet og kreativitet. 

I 2024 opplyser selskapet at utgifter til oversettelse, produksjon, CRM og sosiale medier-byråer er redusert med 25 prosent, med en årlig besparelse på 40 millioner.

Ved bruk av generative KI-verktøy som Midjourney, DALL-E og Firefly for bildegenerering - og Topaz Gigapixel og Photoroom for endelig justering - har Klarna spart 15 millioner i første kvartal 2024 alene. 

Klarna genererte over 1000 bilder i løpet av de første tre månedene av 2024 bed bruk av generativ KI, noe som reduserte utviklingssyklusen for bilder fra seks uker til bare syv dager. 

– KI hjelper oss med å bli slankere, raskere og mer responsive til hva kundene våre bryr seg om, noe som fører til en mye bedre opplevelse. Og vi driver faktisk mer markedsføringsaktivitet mens vi sparer titalls millioner dollar i året, sier David Sandström, markedsdirektør i Klarna, i pressemeldingen.

– Ville vært kostbart

Klarna har også utviklet et kopiverktøy som gjør det mulig for selskapet å bruke KI til 80 prosent av all tekstforfatting. I tillegg kan KI lage tilpasset markedsføringstiltak i forbindelse med høytider som morsdag eller valentinsdag.

– Tradisjonelt ville det vært veldig kostbart å imøtekomme disse anledningene med skreddersydd bildemateriell, men med KI er dette ikke lenger et problem, og vi kan lage relevant bildemateriell for praktisk talt enhver begivenhet. Vi har i hovedsak fjernet behovet for lagerbilder, avslutter Sandström. 

Klarna har et nært partnerskap med OpenAI. Klarna-ansatte over hele selskapet har bygget over 300 GPT-er for intern bruk. 

Det finnes mer enn et dusin KI-drevne prosjekter innen markedsføring alene, og over 100 på tvers av organisasjonen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS