Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø setter pris på kritikk og tilbakemeldinger, og er alltid åpen for å teste nye ting.
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø setter pris på kritikk og tilbakemeldinger, og er alltid åpen for å teste nye ting.

Ble kritisert for klisjefylte boligannonser– Nå tester DNB artikkelformet boligannonse

– Det var kritikk, men også gode ideer. De gode ideene syns vi var interessant å leke videre med.

Publisert

Tidligere skrev KOM24 om Rita Tvede Bartolomei som kritiserte meglere for å lage eiendomsannonser fylt med kjedelige og sjelløst språk . KOM24 tok i den anledning kontakt med kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø.

Nå har der tatt til seg kritikken, og prøver ut tipset til Bartolomei–boligannonser i artikkelform.

– Det var kritikk, men også gode ideer. De gode ideene syns vi var interessant å leke videre med. I etterkant av forrige sak hadde vi en intern diskusjon hvor vi bestemte oss for å prøve ut et av tipsene hennes, forteller Dalsbø til KOM24.

Torsdag publiserte de sin første boligannonse i artikkelformat med hjelp fra en skribent i DNB sitt magasin «Alt om bolig».

– Vi prøver alltid å forbedre oss. Sammen med skribenten fant vi et godt objekt, julehuset, som vi valgte å bruke som case. I første rekke ønsker vi å se reaksjoner fra publikum– er dette noe som flyr, er det bra? I neste omgang må vi se på om det er betalingsvilje hos kundene. Denne formen for annonse vil i første omgang være et eventuelt tilleggsprodukt.

Bolig med historie

I første omgang er det de husene med unike historier som er aktuell å bruke i artikkelform. Dalsbø mener det finnes mange som har interessante boliger som fortjener at historien blir fortalt. Alt fra en arkitekttegnet bolig, julehuset som har en historie, til en bolig med et særpreg i en eller annen form.

– Vi syns det er interessant å få inn andre personer som kan fortelle noe om både bolig og nabolag. Alt fra tidligere eier, naboer, folk i nabolaget og området rundt for eksempel i velforeningen eller idrettslaget som forteller om mulighetene i området.

Om det er et arkitekttegna hus kan det være et intervju med arkitekten som forteller om boligen.

Det er noe interessant med å fremheve de unike egenskapene ved boligene. Vi er spent på hva kundene mener, vi følger nøye med i kommentarfeltene.

Fram til nå har det vært noen reaksjoner, og artikkelen har vært godt lest så langt. Kommunikasjonsrådgiveren tror DNB kommer til å leke mer med konseptet, men er likevel spent på å se om dette er noe de kan ta videre til en kommersiell fase der de tilbyr artikler som et tilleggsprodukt.

Sjelefylt hus

Dalsbø har bakgrunn som journalist, og er veldig glad i språk og artikkelformater. Selv er han svært positiv til forsøket. I tillegg tror han artikkelformatet kan være et fint supplement til alt av det en megler kan tilby. Ikke minst å bruke bilder til historiefortellingen.

Tittelen til den første boligartikkelen lyder slik: «Hele byen kjenner denne store, vakre villaen som «Julehuset».»
Tittelen til den første boligartikkelen lyder slik: «Hele byen kjenner denne store, vakre villaen som «Julehuset».»

– Et hus har sjel. En vanlig salgsoppgave får ikke alltid fram sjelen i huset, men det tror jeg en artikkel kan få til. Og det er ikke bare tekst vi kan tenke oss å bruke, men også bilder og video. Så tror jeg virkelig konseptet har en plass om vi gjør det på riktig måte.

Dalsbø tror en artikkel vil være mer klikkbar enn en tradisjonell salgsoppgave.

– Jeg ser for meg at det vil kunne ha en stor effekt. I tillegg til at det har stort potensial i content-markedsføring. Det er allerede godt innarbeidet, og vi ser at er vanskelig å få en tradisjonell salgsoppgave til å fly på content-markedsføring. Da må vi i så fall tilpasse med egen tekst og gode bilder. Artikkelformatet er noe leserne er vant med og som har stort «klikkpotensial».

Viktig å skille seg ut

Han legger til at DNB er ydmyke og lytter til kritikk og gode ideer.

– Dette er noe som potensielt kan skape nye muligheter for skribenter. Det vil man trenge om man skal tilby artikkelformat som produkt. Potensialet er stort om vi skulle gå for dette.

Å få fram det unike ved en bolig er viktig for å stå ut i markedet. Det er ingen tvil om at det også kan påvirke salgspris, det er åpenbart. Det er grunnen til at meglere tar bilder med profesjonelle fotografer med styling. Artikkelformat på boligannonser vil være et led i forlengelsen av det

– Bartolomei nevnte blant annet at alle salgsoppgaver ser lik ut med likt språk og oppsett. Mange boliger er like, er det en vanlig blokkleilighet så er det vanskelig å skille seg ut. Men hvis man klarer det, så vil det være en salgsfremtreden for de som selger huset, avslutter Dalsbø.

Powered by Labrador CMS