TV-aksjonen 2021 gikk til Plan Norge, og temaer var: Barn, ikke brud.
TV-aksjonen 2021 gikk til Plan Norge, og temaer var: Barn, ikke brud.

Student ut mot Plan-kampanje: –⁠ Skaper et skille mellom oss og dem

Kommunikasjonssjefen i Plan Norge er uenig i kritikken.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag skriver Universitas at OsloMet-student Elise Sandvik reagerer på Plan Norges kampanje i forbindelse med dette årets TV-aksjon. TV-aksjonen gikk av stabelen i slutten av oktober og brakte inn 243,3 millioner kroner til Plan Norge og deres arbeid mot barneekteskap.

Sandvik forteller til avisen at hun synes kampanjen til Plan har laget et lite nyansert bilde, og hun reagerer på hvordan pengene som er samlet inn skal brukes.

– Lite kunnskap til folket

Hovedsakelig går kritikken ut på at hun kjente seg mettet på det hun mener er stereotypier og at «nesten hele kampanjen var målt i fordommer og lite kunnskap til folket».

–⁠ Det at de fokuserer på opplæring for både eldre og unge om barneekteskap og at det er forbudt, og om likestilling og slik, lik de skal styrke lovverket blir feil. Gjennom opplæring blir tankegangen at de ikke vet at barneekteskap ikke er greit, at de ikke er for likestilling og slik, da blir det jo den forestillingen om at de gjør det bare fordi de er slemme og ikke respekterer kvinners rettigheter, og det skaper jo et skille mellom oss og dem, og et veldig negativt syn som vi har på dem, som er skadelig, sier hun til Universitas.

Sandvik reagerer også på at Plan Norge og andre bistandsorganisasjonar ikke tar tak i det hun mener er selve roten av problemet: fattigdom.

Kommunikasjonssjef hos Plan Internasjonal Norge, Eilif Swensen, er uenig i kritikken fra Sandvik og svarer Universitas at en av Plans grunnprinsipp er at de alltid skal kommunisere med verdighet og respekt.

– Vanskelig å kjenne seg igjen

Kommunikasjonssjefen svarer på kritikken ved å si at Plan legger vekt på at de er opptatt av å formidle viktige historier om barneekteskap, men at de selvsagt også ønsker å engasjere.

–⁠ Vi har strenge retningslinjer som skal ivareta barna vi jobber med, også når vi formidler deres historier. Vi er dessuten opptatt av helheten i vår kommunikasjon og har brukt mye tid på å formidle kompleksiteten rundt barneekteskap, sier Swensen.

Han forteller til avisen at kampen mot fattigdom er komplekst og ikke har en enkel løsning, men å sørge for at jenter fullfører utdannelsen sin og får mulighet til å tjene egne penger er viktige tiltak mot fattigdom og barneekteskap.

–⁠ Vi har gjentatt ganger repetert at de viktigste årsakene til barneekteskap er fattigdom, svakt lovverk og manglende likestilling. Likt har vi gjentatt at utryddelse krever en helhetlig innsats, og at vi blant annet skal jobbe med utdannelse, yrkesopplæring, holdninger og lovverk. Det er derfor vanskelig for oss å kjenne oss igjen i påstander om at vi «bare» skal jobbe med holdningskampanjer eller at vi ikke forstår hvor viktig fattigdom er som en årsak til at barneekteskap fortsatt eksisterer, avslutter Swensen.

Powered by Labrador CMS