Eirik Gjøvåg Berge skriver hva du må gjøre om du er en av dem som har gått og ventet på at «ting skulle ta av…»

MENINGER:

Det må jo for helv … markedsføres!

«Det hjelper ikke at du vet hvor bra produktet/tjenesten er, du skal ikke selge det til deg selv», skriver Eirik Gjøvåg Berge.

Publisert

Gjentatte ganger opp igjennom karrieren har jeg jobbet som rådgiver for bedrifter som har levert produkter og/eller tjenester av høy kvalitet. Men som aldri har blitt den suksessen de selv forventet. 

Bedrifter som har gått og ventet på at «ting skulle ta av…». Og som ikke har skjønt hvorfor det ikke skjedde. 

Fellesnevneren for de aller fleste av disse var at de undervurderte et meget viktig element. Behovet for å sørge for at produktet/tjenesten ble oppdaget av mange nok potensielle kunder. 

Behovet for at mange nok av de som oppdaget produktet/tjenesten forsto på hvilken måte det kunne hjelpe dem eller gi dem glede å bruke/eie. Behovet for å markedsføre produktet/tjenesten. 

Mange av bedriftene som står bak disse produktene baserer seg på teorien om at «if you build it they will come». 

Sitatet er hentet fra Kevin Costner-filmen "Fortidens helter" fra 1989. Filmen handlet om døde baseballspillere som «kom tilbake» for å spille når Kevin Costner lagde en baseballbane i hagen. En romantisk tanke som fungerte utmerket i en Hollywood-film, men det er veldig langt derfra til å lage et flott produkt og så tro at kundene skal komme løpende til fra alle kanter for å kjøpe. Det må jo for helv … markedsføres!

Du MÅ sørge for at målgruppen din oppdager produktene dine. At de blir nysgjerrige på dem, får prøve dem og lære hvordan de fungerer, får se hvordan de kan gjøre hverdagene deres bedre, eller på et enklere nivå hvordan produktene ser ut på kroppen, får kjenne hvordan det føles å eie dem osv. 

Det hjelper ikke at DU vet hvor bra produktet/tjenesten er, du skal ikke selge det til deg selv.

Det holder ikke å åpne en ny restaurant uansett hvor god mat du lager, du må sørge for å få kundene inn døren slik at de selv kan få kjenne på smakene, atmosfæren i lokalet osv. 

Og har du laget en kul sko av bærekraftige materialer så er ikke det nok i seg selv. Selv om du har snakket med mange mennesker i forkant og alle synes det høres ut som en kjempegod idé.

Svært få mennesker leter etter produkter og tjenester som ikke fantes fra før av. Da er det din oppgave å sørge for å plassere det foran dem og fortelle dem hva det er, hvorfor det er så bra, hvordan det kan løse dine behov eller bare rett og slett gi en bedre opplevelse enn eksisterende produkter og tjenester i markedet. 

Det er din oppgave å «finne» kundene, ikke vente på at de skal finne deg og ditt produkt/tjeneste. 

Det er din oppgave å markedsføre det du har på aller beste måte. Hvis du ikke selv har den kompetansen må du finne noen som kan det, og ikke minst DEDIKERE nok midler til selve markedsføringen slik at dere klarer å oppnå reelle resultater. 

Det er på tide å brette opp ermene. For utviklingen av produktet/tjenesten din, selve «byggingen», var bare fundamentet i din suksess. Nå må du bygge resten av huset med rett materiale.

———————————————-

Denne teksten ble først publisert på LinkedIn, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS