Eirik Haaland slutter i TV 2 og går til Headvisor.

Slutter i TV 2 etter 17 år. Nå blir han hodejeger

– Trist å forlate gode kolleger.

Publisert Sist oppdatert

Eirik Haaland slutter som kommersiell leder i TV 2. Fra 1. januar blir han hodejeger i rekrutteringsbyrået Headvisor.

– Det er trist å forlate gode kolleger. TV 2 er en fantastisk arbeidsplass, og det har vært både lærerikt og givende å jobbe der. Men jeg ser også fram til å ta fatt på lederrekruttering i Headvisor, sier Haaland til KOM24.

Nedskjæringer

Med det legger han 17 år i TV 2 bak seg. Haaland startet som prosjektleder i mediehuset i 2006, og jobbet der fram til 2011.

I 2012 kom han tilbake, og har hatt ulike lederroller siden da. Siden november i fjor har han vært kommersiell leder for sport.

Haaland har hatt ansvar for partnere, strategi og forretningsutvikling. I høst varslet TV 2 at de vil gjennomføre store nedskjæringer, og at flere ansatte ville bli tilbudt sluttpakke.

– Dette var perfekt timing for meg. Nå var muligheten til å gjøre noe annet. Jeg har vært i TV 2 kjempelenge, og det finnes et liv utenfor. Selv om det er et flott sted å være, sier Haaland.

Han er ikke bekymret på vegne av TV 2 når det gjelder fortsettelsen. Forrige uke kom nyheten om at Alex Iversen også har tatt sluttpakke. Flere kjente TV-profiler er også ferdig i kanalen.

– Det er tredje gang jeg er med på dette. Mediebransjen går i sykluser, og TV 2 har det som skal til for å opprettholde seg.

Flere bransjer

Haaland sier at han ikke var i tvil da tilbudet fra Headvisor kom.

– Jeg ville dra til et selskap som var vel etablert, og som jeg opplever at står for mange av de samme verdiene som TV 2. Jeg vet at Headvisor leverer godt, og at de er blant de største og mest kjente navnene i bransjen.

Som hodejeger skal han fokusere på å finne ledere med ulik kompetanse. Han vil spesielt fokusere på to bransjer.

– Jeg skal finne toppledere innenfor teknologi og mediebransjen. Det er de to jeg kjenner best.

Han tar med seg flere nyttige erfaringer fra jobben som kommersiell leder i et av Norges største mediehus.

– I rollen jeg har hatt til nå har jeg hatt mye kontakt med partnere, folk i idretten og ulike teknologiselskaper. Jeg tar med meg alt jeg har lært om samarbeid med andre og det å knytte kontakter. I tillegg kan jeg mye om det å rådgi andre.

Teknologifeltet er i stor endring, legger han til. Haaland ser for seg at ledere der må tilegne seg mye kunnskap som ikke har vært like etterspurt tidligere.

– Det skjer enorme endringer framover, og mange må nok ta innover seg at de må lede på en annen måte enn før. Kunstig intelligens påvirker teknologibransjen, men også mange andre bransjer. Man må tenke annerledes enn før, og det vil jeg fokusere på. Dette er jo den største endringen siden internett kom.

Powered by Labrador CMS